18,2 kilometra ma liczyć ten z najtrudniejszych w realizacji odcinków drogi ekspresowej na Podkarpaciu. Początek ma po północnej stronie Dukli (od węzła, który zbuduje wykonawca odcinka Miejsce-Piastowe Dukla). Po przecięciu drogi krajowej DK19 ekspresówka poprowadzi estakadą nad rzeką Jasiołką. Ominie Duklę, przetnie drogę powiatową nr 1999R, a następnie pobiegnie na południe doliną Jasiołki. W dolinie rzeki prowadzi obecna droga DK19, którą budowana trasa kilkakrotnie przetnie. To oznacza konieczność zlokalizowania jej niejednokrotnie na zboczach wzniesień.
Biegnąc w kierunku granicy S19 ominie Nową Wieś, Trzcianę oraz Tylawę po zachodniej stronie i (po raz kolejny przecinając DK19) - Barwinek od strony wschodniej. Nie doprowadzi do samej granicy. Ok. 1 km przed nią powstanie węzeł, który połączy S19 z DK19.
Ukształtowanie i skomplikowana budowa geologiczna terenu (osuwiska, wzniesienia, doliny, liczne jary z ciekami wodnymi) oraz warunki środowiskowe (obszary chronione) postawią przed wykonawcą spore wymagania. Musi zbudować 10 mostów, 6 wiaduktów i aż 15 estakad, w tym jedną o długości ponad kilometra, wspartą na 35-metrowych filarach.
Przetarg na zaprojektowanie i budowę tego odcinka S19 GDDKiA ogłosiła jeszcze pod koniec ub. roku. Termin składania ofert przesuwano. Ostatecznie w środę (23 lutego) zostały otwarte. Zgłosiło się 8 oferentów, w tym międzynarodowe konsorcja polsko-hiszpańskie i polsko-węgierskie. Najniższą cenę (1 mln 440 tys. zł) zaproponowali Czesi – spółka z Pragi.
Oferty będą teraz analizowane przy zastosowaniu kilku kryteriów, z których najważniejsza jest cena.
- Po wskazaniu najkorzystniejszej oferty, w przypadku braku odwołań, możliwe będzie podpisanie umowy - mówi Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
Wybrany w przetargu wykonawca będzie miał 45 miesięcy na zaprojektowanie odcinka, uzyskanie pozwolenia na budowę (ZRID), zbudowanie drogi i uzyskanie decyzji o pozwoleniu na jej użytkowanie (do czasu realizacji robót nie wlicza okresu zimowego).
Oferty złożone w przetargu:
- Metrostav Infrastructure a.s. Praha - 1 440 701 991,79 zł
- POLAQUA Sp. z o.o. Wólka Kozodawska - 1 541 121 487,77 zł
- PORR S.A. Warszawa - 1 673 162 850 zł
- Budimex S.A. Warszawa - 1 696 359 710,28 zł
- PUT Intercor Sp. z o.o. Zawiercie - 1 771 200 000 zł
- Konsorcjum: Mostostal Warszawa S.A, Acciona Construction S.A. Madryt - 2 099 379 377,53 zł
- Mota-Engil Central Europe S.A. Kraków - 2 288 314 975 zł
- Konsorcjum: BANIMEX Sp. z o.o. Będzin i Duna Aszfalt Zrt. Tiszakécske - 2 557 744 989,86 zł
Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:
- 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe)
- 50,5 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem oraz w systemie Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Babica - Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
- 42,3 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Lutcza - Domaradz i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza i Domaradz - Iskrzynia).
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?