Militarny obiekt będzie dostępny do zwiedzania 29 kwietnia (piątek) w godz. 19 – 23. Cena biletu wynosi 5 zł. Warto przynieść ze sobą latarki.
Jak mówi organizator wydarzenia, dyr. Muzeum Samorządowego Ziemi Strzyżowskiej Magdalena Wilusz, dodatkową atrakcją, ze względu na akustykę obiektu, będą efekty dźwiękowe (głos lektora, komendy wojskowe, odgłosy pociągu) oraz wyświetlany na zasadzie pętli film o historii tunelu.
Film został zmontowany z autentycznych zdjęć pokazujących, jak tunel był budowany i przy użyciu jakich maszyn. Film pokazuje też spotkanie Hitlera i Mussoliniego w pobliskiej Stępinie, pociąg Hitlera Amerika, który stał w strzyżowskim tunelu, oraz zdjęcia przedwojennego Strzyżowa. Po wystawie w mniejszym tunelu, tzw. instalacyjnym, będzie oprowadzał przewodnik.
- Zwiedzanie tunelu będzie można zacząć o dowolnej godzinie bez ryzyka przegapienia czegokolwiek. Turysta sam określa czas swojego zwiedzania. Impreza jest cykliczna, kolejne nocne zwiedzania tunelu są zaplanowane na czerwiec i wrzesień – mówi dyr. Magdalena Wilusz.
Pod Żarnowską Górą
Tunel schronowy wraz z obiektami pomocniczymi znajduje się we wschodniej części Strzyżowa. Jak czytamy na stronie internetowej Muzeum Samorządowego Ziemi Strzyżowskiej, wchodził on w skład całego kompleksu schronowego Fűhrerhauptquartier – Anlage Sűd wzniesionego również w Stępinie-Cieszynie. W odróżnieniu od pozostałych schronów kolejowych na terenie Polski, schron w Strzyżowie ma charakter tunelowy. Został on przekopany pod Żarnowską Górą.
Zespół tunelu schronowego w Strzyżowie został zaprojektowany i zbudowany przez niemiecką firmę "Organisation Todt" w okresie wiosna 1940 r. - lato 1941 r. W skład zespołu w Strzyżowie wchodziły: tunel schronowy dla pociągu sztabowego, bierne schrony zaplecza technologicznego, tunel instalacyjny, jedno-torowa bocznica kolejowa, drewniany peron pomiędzy tunelem a stacją kolejową oraz grobla o nieznanym przeznaczeniu. Z obiektów zachowały się: tunel schronowy wraz z tunelem instalacyjnym oraz schrony zaplecza technologicznego.
Tunel jest budowlą w całości podziemną na rzucie wydłużonego prostokąta o łącznej długości 438 m, posiada przekrój kolisty o średnicy 8,87 m. Ściany boczne są betonowe, a w części żelbetowe. Sklepienia zostały wykonane z cegły klinkierowej na zaprawie cementowej. Wlot i wylot tunelu zamykają żelbetowe zapory z prostokątnymi portalami o szerokości 5,4 m i wysokości 4,5 m, w których zamontowano potężne dwuczęściowe drzwi żelazne z wywietrznikami w górnej części (element oryginalny zachowany do dziś) i obudowanymi wejściami strażniczymi po obu stronach tunelu.
Opanowany przez AK
W tunelu strzyżowskim od 27 do 28 sierpnia 1941 r., bazował pociąg sztabowy Hitlera Amerika w związku ze spotkaniem Hitlera z Mussolinim w Stępinie. W 1944 r. w tunel został opanowany przez partyzantów AK.
Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Kubicka na ostatniej prostej przed porodem. Takiej jej jeszcze nie widzieliście
- Izabela Trojanowska wywraca oczami na pytanie o wiek. Słusznie się oburzyła?
- Maciej Zakościelny przyznał się do uzależnienia. Wyznał wszystko przed kamerą
- Miliarder Omeny Mensah przebrał się za mandarynkę! Projektant gwiazd ocenia [ZDJĘCIA]