Połączenie Warszawskiej i Krakowskiej będzie miało ok. 6,5 km długości i po dwa pasy w każdym z kierunków. Część tego zadania to budowa ponad 300-metrowego wiaduktu drogowego nad Warszawską oraz linią kolejową nr 71 Ocice - Rzeszów i linią kolejową nr 91 Kraków - Medyka. Długość przyszłej drogi na terenie miasta to ok. 5,4 km a na terenie gminy Świlcza 1,1 km. Częścią przyszłej inwestycji będzie również budowa chodników, ścieżek rowerowych, skrzyżowań, zatok autobusowych, oświetlenia, odwodnienia.
Pierwszym krokiem jest opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego inwestycji. - Przetarg na wybór firmy, która podejmie się zadania, został ogłoszony - informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Rzeszowa. - Otwarcie ofert zaplanowano na 17 lipca. Wykonawca ma zostać wybrany latem. Na przygotowanie dokumentu będzie miał 8 miesięcy od daty podpisania umowy.
Jako że droga będzie przebiegać zarówno po terenie Rzeszowa jak też i poza jego granicami PFU zostanie sfinansowany z budżetów miasta oraz województwa podkarpackiego. - Z budżetu województwa w 2023 r. zostanie udzielona pomoc finansową w kwocie 350 tys. zł dla Rzeszowa na opracowanie tej niezbędnej dokumentacji - mówi Monika Konopka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie. - Udział procentowy kształtuje się tu następująco: Gmina Miasta Rzeszów - odcinek miejski - 86 proc. a marszałek województwa podkarpackiego - odcinek pozamiejski - 14 proc.
Monika Konopka dodaje, że uzasadnieniem dla planowanej inwestycji jest usprawnienie komunikacji drogowej na terenie miasta, komunikacji ze Strefą Ekonomiczną Rzeszów - Dworzysko, a także planowanego Szpitala Uniwersyteckiego i terenów inwestycyjnych na terenie gm. Świlcza.
Artur Gernand wyjaśnia jeszcze, że PFU to dokument, który w sposób szczegółowy opisuje przyszłą inwestycję wraz z jej kosztami.
- Program będzie podstawą do realizacji inwestycji w systemie „zaprojektuj i wybuduj” - mówi.
Początkowym elementem drogi będzie wiadukt nad ul. Warszawską (z początkiem w okolicy ul. Krogulskiego). Dalej trasa zostanie poprowadzona w kierunku zachodnim, do terenów strefy przemysłowej Dworzysko i następnie skręci w kierunku południowym i dojdzie do Krakowskiej.
Waldemar Pijar, koordynator projektu Park Naukowo-Technologiczny Rzeszów - Dworzysko podkreśla, że jest to kluczowa inwestycja dla dalszego funkcjonowania Parku, który zrealizowali jako powiat.
- Już dziś mamy tam 36 firm, a do końca tego roku będzie ich 40. Zamykamy proces lokalizacji inwestorów w naszym Parku. Obecnie pracuje tam 2 tysiące osób, a ta liczba jeszcze się znacznie zwiększy. Zatem jednojezdniowa ul. Ludwika Chmury już dziś jest absolutnie niewystarczająca do funkcjonowania. Dlatego połączenie Warszawskiej i Krakowskiej jest nieprawdopodobnie pilną inwestycją do zrealizowania, aby ta strefa nam się „nie udusiła” - raz jeszcze zaznacza. Dodaje, że ok. godz. 15.40 wyjeżdża się ze strefy w okolicach 30-40 minut.
- Połączenie Warszawskiej i Krakowskiej będzie ważnym elementem układu komunikacyjnego miasta. Będzie to trzeci i ostatni element trasy północnej miasta - podkreśla Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Kierowca ciężarówki dachował w przydrożnym rowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Rodzina z "Nasz nowy dom" przeżyła lata gehenny. Wiemy, kto wyciągnął do nich dłoń
- Córka Ilony Ostrowskiej wdała się w mamę. Pójdzie w jej ślady i podbije Polskę? FOTO
- Maria z "Sanatorium" żyje jak królowa! Dziedziczkę fortuny zna cały Konstancin [FOTO]
- Hit! Pokazali taniec Radwańskiej i jej koleżanek. Tak balowała na weselu znajomych