- Z obserwacji naszych kierowców wynika, że popołudniowy szczyt komunikacyjny zaczyna się już po godz. 13. Wtedy samochodów jest już na ulicach dużo i jazda między przystankami staje się trudniejsza. Dlatego zaproponowaliśmy prezydentowi wydłużenie popołudniowego przedziału, w jakim obowiązują buspasy – mówi Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.
Mniej spóźnień
Wydzielone pasy dla pojazdów komunikacji miejskiej działają w Rzeszowie od maja. Poza autobusami mogą z nich korzystać taksówki, pojazdy uprzywilejowane, motocykle i prywatne auta, w których jest minimum 3 osoby. Pozostałe samochody nie mogą na nie wjeżdżać, a za niestosowanie się do ograniczeń grozi 100 zł mandatu i 1 punkt karny. Takie zasady obowiązują w godzinach 6.30 - 9.30 oraz 14.30 - 17.30.
Z obserwacji kierowców MPK wynika, że ruch dzięki wyznaczeniu tych pasów jest znacznie płynniejszy.
– O wiele łatwiej jest nam dotrzymać rozkładu jazdy. Autobusy rzadko się spóźniają, a zdarza się nawet i tak, że przyjeżdżają nieco wcześniej, i na odjazd chwilę czekają na przystanku – mówi prezes Filip.
MPK i Zarząd Transportu Miejskiego mają mniej skarg od pasażerów na kiepską punktualność autobusów. Bolączką pozostaje jedynie godzina, między 13.30 a 14.30.
- Właśnie o nią chcielibyśmy wydłużyć czas działania buspasów – mówi prezes Filip, który taki wniosek złożył już u prezydenta miasta.
Najpierw analiza ruchu
W ratuszu do pomysłu podchodzą jednak ostrożnie.
– Najpierw musimy dokładnie przeanalizować dane natężenia ruchu. Nie będzie z tym problemu, bo nasze nowe centra sterowania mają bardzo precyzyjne wyliczenia – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Centrum działające w Zarządzie Transportu Miejskiego przy ul. Trembeckiego rejestruje przejazd autobusów przez miasto. Ma dokładną informację na temat czasu przejazdu między przystankami, ewentualnych spóźnień i odjazdów przed czasem. Z kolei przy ul. Targowej obsługa systemu czuwa nad prawidłowym działaniem sygnalizacji świetlnych i wie, ile pojazdów porusza się po mieście w konkretnych godzinach.
- Możemy dzięki temu bardzo precyzyjnie oszacować, czy i w jakim stopniu ewentualna zmiana poprawi sytuację – mówi Maciej Chłodnicki. Kiedy zapadną decyzje na razie jednak nie wiadomo.
Wydzielone pasy dla pojazdów komunikacji miejskiej działają w Rzeszowie od maja. Przecinają centrum między ul. Lubelską, Warszawską, Lwowską i Dąbrowskiego. Ich wprowadzenie było jednym z warunków przyznania miastu potężnej dotacji na realizację wartego ponad 415 mln zł programu transportowego. Dzięki niemu w Rzeszowie przebudowano główne ulice, zakupiono 80 autobusów i zbudowano elektroniczny system sterowania ruchem oraz informacji pasażerskiej. Buspasy to uzupełnienie wszystkich inwestycji, mające zachęcić do komunikacji zbiorowej jak największą liczbę mieszkańców.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Skrzynecka przesadza z retuszem? Tak wymalowała się na wycieczkę. Jak w tym chodzić?
- Taka jest Roxie za kulisami "TzG". Prawda o jej zachowaniu wyszła na jaw [WIDEO]
- Jakie wykształcenie ma Jolanta Kwaśniewska? Będziecie zaskoczeni!
- Tak dziś wygląda Małgorzata Maier z "Big Brothera". Uwierzycie, że ma 57 lat?!