Badanie "Przemoc w szkole 2011" zostało przeprowadzone w ramach programu społecznego "Szkoła bez przemocy". Jest uzupełnionym o dodatkowe tematy powtórzeniem analogicznego badania z wiosny 2006 roku, które to stało się punktem wyjściowym dla działań programu.
Badanie zrealizował CBOS. Przeprowadzono je na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 150 podstawówek, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. W każdej szkole ankietowano 1 losowo wybraną klasę oraz 6 uczących ją nauczycieli różnych przedmiotów - w tym wychowawców klas.
W ciągu ostatnich 5 lat, jakie minęły od pierwszego badania przemocy, uczucia, jakie uczniowie przeżywają w szkole nie uległy dużej zmianie.
- Najczęściej dzieci skarżą się na nudę na lekcjach - dostrzegł zespół pod kierownictwem prof. Anny Gizy-Poleszczuk. - Co drugi uczeń czuje jednak, że rozwija się w szkole, lubi do niej chodzić i interesują go prowadzone lekcje. Dwa razy częściej niż w 2006 r. uczniowie czują się doceniani, a chodzenie do szkoły sprawia im przyjemność.
Integrują się w kinie i teatrze
Najczęściej wskazywaną przez uczniów okazją do integracji klasy są wizyty w kinie, teatrze i muzeum - uczestniczyło w nich ponad 3/4 uczniów.
Nie zmieniła się znacząco liczba posiadanych przez uczniów przyjaciół: 91 proc. uczniów ma ich w swojej klasie; 2/3 deklaruje, iż są to "prawdziwi przyjaciele". Ponad połowa badanych uczniów ma w klasie 4 i więcej przyjaciół.
- Także nauczyciele dostrzegają i pozytywnie oceniają zmianę we wzajemnych relacjach uczniów - mówi prof. Giza - Poleszczuk. - Prawie wszyscy uważają, że uczniowie są wobec siebie życzliwi. Jest to znacznie więcej niż 5 lat temu
Bardziej szanują nauczycieli
Wg nauczycieli także stosunek uczniów do nich samych się poprawił.
- Prawie wszyscy uważają, że uczniowie ich słuchają i są wobec nich uprzejmi - wynika z badania.
Dwukrotnie spadła też liczba nauczycieli deklarujących, że uczniowie nie reagują na ich polecenia, przeszkadzają w czasie lekcji i są aroganccy.
Nieco gorszą opinię nauczyciele mają w kwestii stosunku uczniów do nauki.
- Co prawda ponad połowa zgadza się ze stwierdzeniem, że uczniowie dobrze się uczą i są pilni (identycznie jak w 2006 roku), ale jednocześnie 41 proc. wskazuje, że uczniowie nie przykładają się do nauki, a 32 proc. uważa, iż uczniowie mają poważne trudności w opanowaniu materiału - czytamy w raporcie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Stare zdjęcia Lewandowskiej pokazują inną osobę! Pamiętacie ją taką?
- Górniak i Szcześniak zerwali kontakt?! Ujawniamy prawdę o ich obecnej relacji
- Szpak rozwścieczył katolików, nie darują mu! Oburzeni, wciągają w to jego zmarłą mamę
- Katarzyna Pakosińska i jej książę mają problemy w Gruzji? Ukrywają się!