Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zdaj maturę z Nowinami! Na naszej stronie znajdziesz próbne arkusze

Beata Terczyńska
- To najlepszy czas na powtórki - mówią Anna Wilczyńska, Tomasz Kozioł, Monika Kuczyńska, Sylwia Szuba-Cyran (od lewej, góra). Lucyna Bączek i Krystyna Barszcz.
- To najlepszy czas na powtórki - mówią Anna Wilczyńska, Tomasz Kozioł, Monika Kuczyńska, Sylwia Szuba-Cyran (od lewej, góra). Lucyna Bączek i Krystyna Barszcz. Bartosz Frydrych
Nauczyciele I LO im. Króla Władysława Jagiełły w Dębicy przygotowali arkusze próbnych matur. Gorąco zachęcają młodzież, aby sprawdziła wiedzę przed czekającymi w maju egzaminami.

Dlaczego kolejny rok z rzędu dębiccy nauczyciele zaangażowali się w stworzenie dla Czytelników arkuszy próbnych matur z języka polskiego, matematyki, biologii, chemii, geografii, historii oraz wiedzy o społeczeństwie?

- Tak jak w poprzednich latach przygotowywaliśmy próbne zestawy pytań dla naszych uczniów, więc dlaczego mielibyśmy nie podzielić się materiałami z innymi - tłumaczy Anna Wilczyńska, pomysłodawca akcji, egzaminator i nauczyciel historii i wos w I LO w Dębicy. - Sami układamy arkusze, ponieważ w tych dostępnych powszechnie tak naprawdę ucznia nic nie zaskoczy. Mało tego, może sobie zajrzeć do modelu odpowiedzi i praktycznie ją powielić. To nie jest dla nas miarodajne sprawdzenie wiedzy. Inaczej jest w przypadku arkusza autorskiego.

Anna Wilczyńska dodaje, że warto sięgać po wszystkie możliwe testy maturalne dostępne na rynku.

- Sama wiedza do zdania egzaminu nie wystarczy. Konieczne są umiejętności. Widzę to po swoich uczniach. To nie jest tak, że ktoś, kto ma gigantyczną wiedzę teoretyczną, będzie w stanie przełożyć ją tak samo efektywnie na praktykę.

Na pytanie, ile próbnych testów powinien więc maturzysta rozwiązać, nauczycielka historii odpowiada, że jest to kwestia indywidualna.

- Bywają osoby, które raz podchodzą do takiego testu i potrafią sobie z nim poradzić, a bywają takie, które podchodzą wielokrotnie i nie radzą sobie.

Największy grzech uczniów na maturze to czytanie poleceń bez zrozumienia.

- Haczyk tkwi w tzw. czasownikach operacyjnych. Każdy z nich to inny rodzaj polecenia, np. wykaż, udowodnij, rozstrzygnij, oceń. Jest to konkretne sformułowanie i za nim kryje się konkretny typ odpowiedzi, której uczeń ma udzielić. Ten jednak najczęściej tylko opisuje zjawisko. To błąd.

Bywa, że odpowiada na pierwszą część pytania, a nie doczytuje już drugiej.

Anna Wilczyńska mówi, że dla maturzystów nadszedł najlepszy czas, ale już tylko na powtórki i ugruntowanie wiedzy, a nie na rozpoczęcie nauki.

- Niestety, wielu maturzystów dopiero w tym momencie rozpoczyna pierwszą, ostrą fazę przygotowań. Wydaje mi się, że to za późno.

Sylwia Szuba-Cyran, polonistka, także podkreśla, by dokładnie czytać polecenia.

- Ważne jest, czy odpowiedź należy napisać jednym słowem, zdaniem, dwoma, czy też szerzej. Czy ma być ona przepisana z tekstu, czy napisana własnymi słowami. Szkoda, by lekceważąc polecenia, w tak łatwy sposób tracić punkty - uczula. - Często maturzyści nie podejmują w ogóle próby rozwiązania zadania, zbyt łatwo się poddają i zostawiają w puste miejsce. Trzeba pamiętać, że nie ma punktów ujemnych, więc zawsze lepiej spróbować, bo może się okazać, że jednak jakiś punkt zostanie przyznany i będzie decydował o zdaniu bądź nie zdaniu całego egzaminu.

Sylwia Szuba-Cyran dodaje, że maturzysta powinien być zapoznany przez nauczyciela z nowym typem zadań mogących się pojawić na egzaminie.

- Musi na przykład wiedzieć, że może się pojawić streszczenie, tzw. słowa klucze, pytania z nauki o języku. Musi mieć też powtórzony materiał z gimnazjum, m.in. ze składni, słowotwórstwa. Lektury z gimnazjum również obowiązują na maturze. Oczywiście musi pamiętać o bardzo dokładnym powtórzeniu lektur z gwiazdką, czyli obowiązkowych, a jest ich osiem, m.in. „Lalka”, „Dziady. Część III”, „Pan Tadeusz”, „Wesele”, „Ferdydurke”.

Monika Kuczyńska, nauczyciel biologii, radzi, by przygotowując się do matury z biologii, pogrupować sobie treści pod kątem pewnych problemów na zasadzie powiązań czy skojarzeń. Np. w temacie ruch w świecie organizmów żywych, czyli u zwierząt i u roślin, można znaleźć pewne cechy wspólne i różnice. Przekonuje, że ta metoda pomoże skuteczniej powtórzyć materiał.

Lucyna Bączek, nauczyciel matematyki, podpowiada, by po przejrzeniu arkusza, uczeń zaczął rozwiązywać te zadania, które wydają się mu najłatwiejsze, a dopiero później te, co do których ma pewne wątpliwości, nad którymi musi się dłużej zastanowić.

- Jeden z moich uczniów na maturze próbnej zajął się jednym zadaniem i rozwiązywał je niemal przez godzinę, a w dodatku nie dokończył, bo pomylił się po drodze w rachunkach. Choć umiałby zrobić pozostałe zadania, zabrakło mu czasu. Myślę, że wyciągnął wnioski.

Radzi, by nie poddawać się i przynajmniej spróbować obliczeń, bo każdy punkt jest przecież cenny.

Krystyna Barszcz, nauczyciel chemii ma kilka wskazówek.

- W chemii często podany jest wstęp do kilku zadań. Proponuję, by najpierw uważnie przeczytać właśnie ten wstęp, potem treść poleceń i dopiero wtedy zabrać się za odpowiadanie, ale w najdogodniejszej kolejności.

Po próbnych maturach Krystyna Barszcz doszła do wniosku, że uczniowie powinni poćwiczyć umiejętność korzystania z tablic chemicznych i odszukiwania potrzebnych wielkości.

- Od niedawna pojawiają się też zadania, w których trzeba zweryfikować postawioną tezę. Nie wystarczą suche, wyuczone slogany. Istotne jest, by wniosek wynikał z czegoś.

Krystyna Barszcz zwraca też uwagę, że czasami w poleceniu chodzi tylko o napisanie obserwacji, ale zdarza się, że trzeba jeszcze uwzględnić stan przed reakcją. Dlatego czytanie ze zrozumieniem i w przypadku chemii jest istotne. Odradza przedwczesne wychodzenie z sali.

- Masz czas, to sprawdź jeszcze raz, co napisałeś. Może wyłapiesz jakiś błąd, coś ważnego wychwycisz.

Tomasz Kozioł, nauczyciel geografii, zwraca uwagę, by matura była pisana wyraźnie, ponieważ coraz więcej prac pisanych jest nieczytelnie, małymi literami, czasami celowo.

- Nie radziłbym zmyślać nazw geograficznych, co niestety się zdarza. Najczęściej wszystkie półwyspy to Jukatan, a jak uczniowie nie znają jakiegoś państwa, to wpisują Somalia. Trochę uczciwości i powagi w podejściu do egzaminu nie zaszkodzi.

Harmonogram próbnych matur na nowiny24.pl

W poniedziałek, 21 marca, na naszym portalu znajdziecie arkusz z zadaniami z języka polskiego na poziomie podstawowym.
We wtorek będzie matematyka na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

W kolejnych dniach arkusze na poziomie rozszerzonym:
środa - chemia i biologia,
czwartek - historia i wiedza o społeczeństwie,
piątek - geografia.

Po południu będziemy dawali wskazówki nauczycieli, jak należało rozwiązać zadania. Ponadto mamy też filmiki z radami i wskazówkami. Udzielają je autorzy pytań.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24