Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komputer pomoże rozładować korki w Rzeszowie

Bartosz Gubernat
Krzysztof Łokaj
W ciągu dwóch lat ruch na rzeszowskich ulicach i 50 skrzyżowaniach będzie sterowany przez nowy system komputerowy. Ma rozładować korki i ułatwić przejazd autobusom MPK.

- To jeden z najistotniejszych elementów naszego programu transportowego. System zepnie w całość wszystkie jego części. Bez niego zakup autobusów i wydzielenie pasów dla MPK nie miałoby sensu. Kiedy go uruchomimy, kierowcy przekonają się, że warte ponad 400 milionów złotych inwestycje to nie tylko tak niechciane buspasy - przekonują władze Rzeszowa.

Chociaż realizacja największego w historii miasta unijnego projektu trwa od kilku miesięcy, w ciągu ostatniego tygodnia miasto zrobiło największy krok naprzód. W piątek rzutem na taśmę urzędnicy złożyli w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości dokumentację przedsięwzięcia niezbędną do uzyskania 75 mln euro dotacji na ten cel.

- Na bieżąco sprawdzałem jak przebiega trasa, bo nasze auta wiozły prawdziwy skarb. Dokumentów było tak dużo, że trzeba było spakować je do dwóch samochodów - mówi prezydent Tadeusz Ferenc.

W ciągu tygodnia miasto ogłosiło także kolejne przetargi na zawarte w programie zadania. Po rozpoczętym już remoncie ul. Podkarpackiej lada dzień urzędnicy podpiszą umowę na modernizację ul. Lubelskiej. Wykonawcy prac na al. Rejtana i Wyzwolenia są już poszukiwani, podobnie jak dostawca 80 nowiutkich autobusów dla MPK.

Kluczowym przetargiem jest jednak ten najnowszy, na budowę tzw. Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem.

- Mówiąc najprościej to zestaw nowoczesnych rozwiązań elektronicznych spiętych w jedną całość, sterowanych przez fachowców z dwóch centrów nadzoru - wyjaśnia Stanisława Bęben, szefowa wydziału pozyskiwania funduszy w Urzędzie Miasta Rzeszowa.

Informacje do centrów będą przesyłane z nadajników zamontowanych na autobusach.

- Przy pomocy sieci radiowej będzie możliwa także komunikacja między pojazdami, przystankami i sygnalizacją świetlną. System obejmie 50 skrzyżowań, będzie m.in. priorytetować pojazdy komunikacji miejskiej i reagować na korki. Wyposażymy go w 700 kamer, które zawisną na przystankach, krzyżówkach i w autobusach. Nadajniki na pojazdach to największy w Europie tego typu system ruchomej łączności radiowej - wyjaśnia Lesław Bańdur, szef miejskich informatyków.

W razie wypadku pracownik centrum zarządzania zaproponuje kierowcom objazd, puszczając informację na tablice elektroniczne, jakie staną przy ulicach. Komunikacja między poszczególnymi urządzeniami będzie natychmiastowa.

- 130 wyświetlaczy stanie także na przystankach. Dzięki nim pasażer dowie się na bieżąco np. za ile jego autobus dotrze do zatoczki. Będzie to możliwe także dzięki komunikacji radiowej między autobusem a centrum i przystankiem - wyjaśnia Łukasz Dziągwa, szef Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie.

Wyświetlacze to obok automatów sprzedających bilety także element elektronicznej części unijnego programu. Całość uzupełni wprowadzenie miejskiej karty elektronicznej.

- Na początek będzie można płacić nią za bilety. Docelowo poszerzymy gamę usług do ok. 50. Np. o możliwość dokonania opłat za parking, wodę, czy wejście na basen - dodaje Lesław Bańdur.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24