Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowerzyści w Rzeszowie pojadą przez mosty. Skorzystają też biegacze

Bartosz Gubernat, Beata Terczyńska
Na al. Powstańców Warszawy droga rowerowa ma przerwę na zaporze. Nie wolno po niej jeździć.
Na al. Powstańców Warszawy droga rowerowa ma przerwę na zaporze. Nie wolno po niej jeździć. Krzysztof Kapica
Rzeszów szykuje kolejne inwestycje w infrastrukturę sportową na ten i na przyszły rok.

Z szacunków Urzędu Miasta Rzeszowa wynika, że sieć ścieżek rowerowych w stolicy Podkarpacia ma już ponad 100 km. Nowe odcinki powstają co roku, zarówno podczas modernizacji istniejących, jak i budowy nowych ulic. Najnowsze fragmenty zbudowano m.in. w rejonie ulicy Rzecha, mostu im. Tadeusza Mazowieckiego, a także wzdłuż alei Wyzwolenia, która została rozbudowana do dwóch jezdni. Niestety głownie w rejonie pozostałych mostów drogi urywają się.

Trzeba zsiadać i prowadzić rower

- Jadąc do pracy z Nowego Miasta w rejon ul. Przemysłowej, trzeba po drodze zsiadać z roweru. To konieczne na zaporze, na której nie ma ścieżki. Zgodnie z przepisami rower trzeba przez nią przeprowadzić. To absurdalne, bo ścieżki rowerowe prowadza do tego mostu z obu stron. Zakaz jazdy jednośladem jest tu jednak fikcją, bo cykliści i tak jadą chodnikiem, narażając pieszych na wypadek na wąskim chodniku – mówi Artur, który rowerem jeździ po mieście przez cały rok.

W ratuszu problem jest dobrze znany. Jak zapewnia Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa, miasto szykuje się już do jego rozwiązania.

- Kłopot w tym, że na wyznaczenie ścieżki jest tu za mało miejsca. Tak samo sytuacja przedstawia się na moście Lwowskim i Narutowicza. Z kolei zabieranie jednego chodnika na drogę rowerową nie ma sensu, bo utrudniłoby to życie pieszym. Dlatego zamierzamy dobudować w tych trzech miejscach dodatkowe kładki, które zostaną przeznaczone dla rowerzystów – wyjaśnia Maciej Chłodnicki.

Przetarg na zaprojektowanie nowych kładek został już ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie. Plan zakłada, że przy zaporze taka przeprawa ma powstać po stronie północnej. Z kolei obok „tęczowego” mostu do jej wykonania drogowcy chcą wykorzystać biegnący nad rzeką ciepłociąg.
Wzdłuż mostu Lwowskiego kładek ma powstać dwie, po obu stronach jezdni. Projekty wszystkich nowych przepraw urzędnicy chcą mieć na biurku jesienią, aby w 2018 roku zlecić ich budowę. Miasto wnioskuje o dofinansowanie prac pieniędzmi z Unii Europejskiej. Może ono sięgnąć w tym przypadku 85 procent.

Remont ścieżki rowerowej i jej rozbudowa, a także wykonanie nowej, tartanowej bieżni dla biegaczy to tegoroczne plany miasta w okolicy Bulwarów.

- Wyremontujemy ścieżkę rowerową na odcinku od mostku na potoku Rudka do przejścia podziemnego pod zaporą - mówi Aleksandra Wąsowicz - Duch, dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Rzeszowie.

Dobudowany zostanie ok. 93-metrowy odcinek ścieżki, szerokiej na 2,5 m. Rozpocznie się na wysokości dirt-parku i pobiegnie w kierunku południowym.

Powstanie także tartanowa bieżnia dla biegaczy, o co mieszkańcy zabiegali w poprzedniej edycji RBO.

- To bardzo potrzebny element - przyznaje dyrektor ZZM. - Tak dużo ludzi biega, że można by ten ruch rowerowy od biegania oddzielić. Ścieżka poprowadzi z centralnej części bulwarów między drzewami w kierunku fontanny, przejdzie pod kładką i zakończy się przed mostkiem. Będzie długa na ok. 550 m.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24