Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

120 ekologicznych autobusów dla MPK. Rzeszów stara się o dotację z UE

Bartosz Gubernat
MPK Rzeszów testowało do tej pory kilka ekologicznych autobusów. To m.in. elektryczny ursus produkowany w Lublinie (na zdjęciu), solaris z takim samym napędem i hybrydowe volvo.
MPK Rzeszów testowało do tej pory kilka ekologicznych autobusów. To m.in. elektryczny ursus produkowany w Lublinie (na zdjęciu), solaris z takim samym napędem i hybrydowe volvo. Krzysztof Kapica
Jeśli uda się zdobyć 85-procentowe dofinansowanie zakupów, pasażerów w Rzeszowie będą wozić nowoczesne autobusy. Część z nich ma być zasilana wyłącznie energią elektryczną.

Jeżdżące w Rzeszowie mercedesy citaro spalają około ok. 40-42 litry oleju napędowego na 100 kilometrów. Taki sam pojazd, tyle że zasilany sprężonym gazem ziemnym potrzebuje do przejechania takiego dystansu nawet 65 m sześc. tego paliwa. Efekt? Pokonanie tysiąca kilometrów na oleju kosztuje przy dzisiejszych cenach paliwa ok. 1700 zł, a na gazie – 2130 zł. Dla porównania, autobus elektryczny ten sam dystans przejeżdża za ok. 900 zł.

- Niskie koszty eksploatacji są bardzo istotne, ale przede wszystkim zależy nam na zdrowiu mieszkańców. A autobusy elektryczne nie emitują w zasadzie żadnych zanieczyszczeń – mówi prezydent Tadeusz Ferenc, który dzisiaj w Ministerstwie Energii będzie rozmawiał o rozwoju elektromobilności w Polsce.

Władze miasta w rozdaniu pieniędzy unijnych na lata 2014-2020 chcą kupić około 120-130 nowych autobusów.
- W poprzednim rozdaniu kupiliśmy 80 pojazdów. Do wymiany całego taboru MPK brakuje jeszcze około 100, a kolejnych 20 będzie potrzebnych do rozbudowy rozkładu jazdy. Chcemy uruchamiać nowe linie i zagęszczać sieć przewozów – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent miasta odpowiedzialny za inwestycje.

Rzeszów przygotował do tej pory trzy projekty, których celem jest pozyskanie pieniędzy na autobusy. Są warte w sumie ponad 450 mln zł i zakładają rozbudowę programu transportowego Rzeszowa. Miasto realizowało go w poprzedniej perspektywie unijnej, budując m.in. nowy most i system elektronicznego sterowania ruchem. - Teraz chcemy kupić kolejne autobusy, wymienić przystanki autobusowe i jeszcze bardziej rozbudować system sterujący ruchem – mówi wiceprezydent Ustrobiński.
Pierwszym zakupem ma być 10 autobusów elektrycznych.

Miasto nie wyklucza, że kolejne dostawy obejmą także pojazdy na gaz CNG i hybrydowe, czyli z napędem spalinowo-elektrycznym. – Nie chcemy być uzależnieni od jednego rodzaju paliwa. Owszem, dzisiaj koszt gazu ziemnego jest dla nas wyższy od oleju napędowego, ale na przestrzeni lat ta sytuacja może się znowu odwrócić. Zwłaszcza, że diesel znowu drożeje – mówi Mariusz Binduga, dyrektor techniczny MPK Rzeszów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24