Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chcą uratować stary, kolejowy most w Przemyślu [WIDEO]

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Kratownicowy most kolejowy na trwałe wpisał się w panoramę Przemyśla. Społecznicy chcą, aby podczas sesji Rady Miejskiej odbyła się dyskusja na temat dalszych losów tej konstrukcji.
Kratownicowy most kolejowy na trwałe wpisał się w panoramę Przemyśla. Społecznicy chcą, aby podczas sesji Rady Miejskiej odbyła się dyskusja na temat dalszych losów tej konstrukcji. Norbert Ziętal
Przemyska Kongregacja Kupiecka oraz stowarzyszenie Kaponiera Przemyski Obszar Warowny chcą uratować 125-letni, kratownicowy most kolejowy w Przemyślu.

- Połączyła nas sprawa mostu. Historycznego, najstarszego na Sanie. Ma 125 lat, od dziesięcioleci nie był remontowany. Jest zaniedbany, zardzewiały - mówi Maciej Dębicki, wiceprezes Przemyskiej Kongregacji Kupieckiej.

Uratować stary most, sprowadzić Pendolino

PPK ze stowarzyszeniem Kaponiera Przemyski Obszar Warowny rozpoczęły akcję „Uratujmy most”.

- Mamy dwa postulaty. Przede wszystkim, chcemy uratować most, uchronić go od pocięcia na żyletki. Zależy nam na tym, aby został zachowany w historycznym kształcie. W naszym drugim postulacie domagamy się uruchomienia połączenia Przemyśla szybkimi pociągami Pendolino. Szybka komunikacja to rozwój miasta. - mówi Dębicki.

Od kilku lat trwa modernizacja linii kolejowej z Krakowa, przez Rzeszów i Przemyśl do granicy z Ukrainą. Sukcesywnie remontowane i modernizowane są dworce kolejowe, linie i obiekty inżynieryjne. Przemyski most, jak na razie, był pomijany w tych pracach.

Obecnie konstrukcja przedstawia opłakany widok. Cała kratownica pokryta jest rdzą. Na jednym z filarów wyrosły spore krzaki. Przez dziesiątki lat most na stałe wpisał się w panoramę miasta, znajduje się w jego centrum, nad Sanem. Ma bogatą historię. Czasu na ratowanie mostu jest niewiele. W połowie lipca PKP chcą podjąć decyzję o formie jego modernizacji lub wymiany na nową konstrukcję.

- Z Zakładu Linii Kolejowych PKP dowiedzieliśmy się, że most nie spełnia warunków technicznych, dlatego musi zostać wyburzony. Na jego miejsce planuje się wybudować nową konstrukcję. W formie architektonicznej, która nie ma nic wspólnego z obecną, a tym samym nie ma nic wspólnego z historią miasta. W PKP dowiedzieliśmy się również, że przemyskie władze miejskie nie wyraziły zainteresowania współpracą z PKP w zachowaniu tego symbolu miasta - mówi Krystian Rachwał z Kaponiery

Na cały świat roześlą pocztówki o akcji

Społecznicy chcą, aby w przypadku budowy nowej przeprawy, zachowany został obecnywygląd. Co ze starym mostem? Proponują, aby został wykorzystany przy budowie nowych przepraw na Sanie lub Wiarze. Przygotowali okolicznościowe pocztówki, w kilku językach, które będą rozsyłać do wpływowych ludzi, organizacji i mediów w Polsce i na świecie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24