Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wojna Jasła z Krosnem o pociąg z Rzeszowa

Ewa Gorczyca
Szacunkowy koszt budowy łącznika to niespełna 85 mln zł. Inwestycja została juz wpisana do Krajowego Programu Kolejowego. W tym roku ma powstać studium wykonalności.
Szacunkowy koszt budowy łącznika to niespełna 85 mln zł. Inwestycja została juz wpisana do Krajowego Programu Kolejowego. W tym roku ma powstać studium wykonalności. Tomasz Jefimow
Jaślanie protestują przeciwko inwestycji, która skróci podróż pociągiem z Rzeszowa do Krosna.

Decyzja Polskich Linii Kolejowych jest dla nas niekorzystna - uważają jasielscy samorządowcy. Przyjęcie negatywnego stanowiska wobec budowy łącznicy jest zaskoczeniem dla władz Krosna. - Ta inwestycja nie dotyczy Jasła - mówi Tomasz Soliński, wiceprezydent Krosna.

Pociąg dojeżdża i się cofa

Spółka PKP, z rekomendacji marszałka, wybrała wariant przebiegu łącznika. Budowa 3,5-kilometrowego odcinka torów między Jedliczem a Szebniami pozwoli do ok. 60 minut skrócić podróż pociągiem z Krosna do Rzeszowa. Teraz trwa 2 godziny: pociąg najpierw musi dojechać na stację w Jaśle, tu zmienia kierunek i jedzie do Rzeszowa, częściowo się „cofając”. Łącznica między liniami 108 i 106 ominie Jasło. Dlatego to, co samorząd Krosna uważa za sukces, niechętnie zostało przyjęte w sąsiednim powiecie.

- Takie rozwiązanie wprawdzie skróci czas przejazdu na trasie Rzeszów - Krosno, lecz jednocześnie odbierze wielu mieszkańcom powiatu jasielskiego możliwość skorzystania z tego połączenia, a przewoźników pozbawi ponad stu tysięcy potencjalnych pasażerów. To stawia pod znakiem zapytania nie tylko skutki społeczne, lecz także przyszłą rentowność tego przedsięwzięcia - ostrzegają jasielscy samorządowcy.

Włodarze Jasła są niezadowoleni, bo nie uwzględniono ich zastrzeżeń. Już na etapie rozważania różnych wariantów przebiegu łącznika sprzeciwiali się rozwiązaniu, które omija Jasło. Jak twierdzili, realizacja łącznicy doprowadzi do wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców powiatu oraz zmniejszenia liczby turystów, pogorszy sytuację gospodarczą.

- Podjęte przez nas stanowisko podtrzymujemy i negatywnie odnosimy się do tej inwestycji - komentuje Ryszard Pabian, burmistrz Jasła.

Radnym powiatu też nie podoba się przyjęta przez PLK koncepcja budowy łącznika. Zwołali nadzwyczajną sesję po to, by wyrazić protest przeciwko inwestycji. Uchwalili go jednogłośnie, choć radny Adam Kmiecik (były starosta) sugerował, że nie powinno się tworzyć antagonizmów między najbliższymi sobie miastami.

- Rozwój Krosna jest równocześnie rozwojem Jasła, wielokrotnie robiliśmy wspólne projekty. Gdy otwieraliśmy przejście graniczne w Ożennej, które przejęło część ruchu z Barwinka, to Krosno nie protestowało - przypomniał Kmiecik, ale sam też nie wyłamał się z głosowania.

Tylko 12 minut dłużej

Jasielscy samorządowcy podkreślają, że w odległości 10 km od wybranego wariantu znajduje się łącznica nr 618 (Jasło Towarowa - Sobniów), która, według nich, umożliwia przejazd na trasie Krosno - Rzeszów w czasie jedynie ok. 12 minut dłuższym niż zakładany przy łączniku Jedlicze - Szebnie. Uważają, że trzeba ją zrewitalizować, zamiast inwestować duże pieniądze w budowę nowego odcinka torów.

Wiesław Kiełbasa z Południowego Zakładu PKP Cargo dodaje jeszcze jeden argument za wykorzystaniem istniejącej łącznicy: utrzymanie zatrudnienia w zakładach przy ul. Towarowej. Radni obawiają się, że skutkiem budowy łącznicy omijającej Jasło będzie skierowanie ruchu towarowego bezpośrednio do stacji Jedlicze.

Jasielscy samorządowcy podkreślają, że w najbliższym czasie realizowana będzie budowa drogi ekspresowej S19, która skróci czas dojazdu z Krosna i powiatu krośnieńskiego do Rzeszowa. Dlatego zasadność budowy „skrótu kolejowego” powinna być ponownie przeanalizowana. I jeśli już łącznik ma powstać, to z wykorzystaniem łącznicy nr 618, jako opcji najbardziej ekonomicznej.

Jaślanie twierdzą, że nie wiadomo, czy krośnianie nową łącznicą są zainteresowani. Takie podejście dziwi wiceprezydenta Tomasza Solińskiego.

- Powodem, dla którego postanowiono o realizacji tej łącznicy, były wyniki badań wśród mieszkańców, którzy opowiedzieli się jednoznacznie za budową łącznicy, oraz wielu analiz eksperckich, które jednoznacznie wykazały najsłabszą dostępność komunikacyjną Krosna, jako ośrodka subregionalnego, a także obszarów położonych na południe i wschód. Łącznica kolejowa, która umożliwi mieszkańcom dojazd do Rzeszowa w odpowiednim czasie i warunkach, jest odpowiedzią na ten problem - mówi.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24