Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ultralekki samolot z Krosna przebojem na targach w USA

Ewa Gorczyca
Topazy montowane są ręcznie, z nowoczesnych kompozytów podobnych do tych z bolidów F1. Mogą mieć silniki w różnej wersji. Osiągają prędkość przelotową ok. 200 km na godz.
Topazy montowane są ręcznie, z nowoczesnych kompozytów podobnych do tych z bolidów F1. Mogą mieć silniki w różnej wersji. Osiągają prędkość przelotową ok. 200 km na godz. archiwum Ekolot
Krośnieński Ekolot już od jakiegoś czasu testuje potężny rynek w USA. Ma dwóch dilerów - w Chicago i właśnie na Florydzie - ale myśli o rozwinięciu sieci dystrybucji.

Henryk Słowik, właściciel Ekolotu, i konstruktor Jerzy Krawczyk mają powody do satysfakcji. Zaprojektowany i wyprodukowany w Krośnie model KR-030 Topaz został doceniony podczas wiosennych targów lotniczych Sun’n Fun w USA.

- To prestiżowa impreza branżowa, odbywa się co roku na Florydzie - opowiada Henryk Słowik. - Mamy w tym regionie świata swojego przedstawiciela. Zaprezentował nasz samolocik. Z jego relacji wiemy, że bardzo się spodobał.

Topaz zdobył I miejsce w kategorii „najbardziej wyróżniających się samolotów w klasie SLSA”.

- To amerykański odpowiednik naszej klasy samolotów ultralekkich - wyjaśnia Słowik. - Na tamtym rynku zaliczane są do niej samoloty nieco cięższe niż w Europie. Mogą ważyć do 560 kilogramów, w Europie - do 450 kilogramów.

Krośnieński Ekolot już od jakiegoś czasu testuje potężny rynek Stanów Zjednoczonych. Ma dwóch dilerów - w Chicago i właśnie na Florydzie - ale myśli o rozwinięciu sieci dystrybucji. - Od trzech lat prezentujemy swoje ultralekkie maszyny na targach w USA. Próbujemy je sprzedawać, co nie jest łatwe, bo konkurencja jest ogromna. Poza tym podejście Amerykanów jest dość specyficzne. Im się wciąż wydaje, że w Polsce nie da się wyprodukować supernowoczesnego samolotu - słyszymy.

Tym milszym zaskoczeniem była więc nagroda, o którą na targach rywalizowało prawie 300 samolotów.

- Jurorzy dokładnie je oglądali, sprawdzali, zbierali informacje. To sympatyczne, że topaz został doceniony. Zasłużył na to, bo to naprawdę dopieszczony w każdym detalu produkt - mówi szef Ekolotu.

Pierwszy efekt to kilkunastu zainteresowanych, którym zamarzyło się latanie topazem. Za oceanem, by stać się właścicielem tego grzbietopłatu, trzeba zapłacić 85 tys. dolarów.

- Moglibyśmy sprzedawać więcej samolotów, ale tylko co dziesiąty klient jest gotów wyłożyć gotówkę - tłumaczy Słowik. - Amerykanie kupują przede wszystkim na kredyt. Żeby bank go udzielił, producent musi mieć zarejestrowanych w USA minimum sześć samolotów. My mamy dopiero cztery.

Na marketingowy pomysł rozbudzenia ciekawości Amerykanów topazem wpadł diler Ekolotu z Chicago. Postanowił zmierzyć się z rekordem przelotu ultralekką maszyną ze wschodu na zachód Stanów Zjednoczonych.

- Aktualny wynosi 28 godzin - mówi Henryk Słowik. - Myślę, że mamy szansę poprawić go o dwie godziny. Oczywiście, musimy odpowiednio przygotować samolot, tak by mógł sprostać temu wyzwaniu.

Topazy w Ekolocie powstają od 2007 roku.
To jedna z trzech autorskich konstrukcji (obok modelu Junior i najmniejszego - Elf). Fabrykę opuściło do tej pory 85 maszyn. 30 znalazło nabywców Polsce. Latają także w wielu innych krajach. Najwięcej we Francji, ale także w Niemczech, Szwajcarii, Luksemburgu, RPA, Tajlandii.

- Teraz próbujemy ruszyć ze sprzedażą w Rosji. Pojedziemy tam z pierwszym topazem; jest już klient, który chce nim latać - zdradza Słowik.

Najnowszą wersję topaza (m.in. z autopilotem, śmigłem przestawianym w locie i silnikiem najnowszej generacji) krośnieński Ekolot pokaże na rozpoczynających się dziś wielkich targach lotniczych Aero we Friedrichshafen w Niemczech.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24