Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie nowy węzeł autostrady w Pilźnie?

Paweł Chwał
O węzły autostradowe na A4 usilnie zabiegają też władze Ropczyc i Kolbuszowej. Podobnie jak w przypadku Pilzna podpisane zostały w tej sprawie listy intencyjne
O węzły autostradowe na A4 usilnie zabiegają też władze Ropczyc i Kolbuszowej. Podobnie jak w przypadku Pilzna podpisane zostały w tej sprawie listy intencyjne Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa
Nowy wjazd na trasę A4 przejąłby większość aut jadących od Krosna i Jasła, które teraz korkują Tarnów. Przybliżyłby też Pilzno do autostrady, otwierając jej tereny na nowych inwestorów.

Dokładnie po trzech latach od oddania do użytku blisko 40-kilometrowego odcinka autostrady z Tarnowa do Dębicy podpisano list intencyjny w sprawie budowy nowego węzła na A4. Razem z nim powstać miałaby nowa droga łącząca autostradę ze starą „czwórką” oraz krajową 73 w kierunku Jasła i Bieszczad.

O tym, że dodatkowy zjazd z autostrady między Tarnowem a Dębicą ma sens, mówiło się już w trakcie projektowania A4. Niestety, wysuwane wówczas argumenty o lokalizacji węzła w rejonie Czarnej przegrały z presją czasu i ekonomią.

- Tu chodzi nie tylko o budowę węzła, który sam w sobie pochłonie miliony, ale również odpowiedniej klasy drogi, która będzie do niego prowadziła. Według szacunkowych wyliczeń ten łącznik od autostrady do Pilzna może mieć nawet 10 kilometrów długości, a to oznacza dodatkowe, niemałe koszty - zauważa Ewa Gołębiowska, burmistrz Pilzna.

Fragment autostrady dla samolotów

Nowy węzeł mógłby powstać w rejonie Czarnej. Pierwotnie jego lokalizację w tym miejscu wykluczał jednak tzw. drogowy odcinek lotniskowy, który powstał między Jaźwinami a Borową. To fragment autostrady przystosowany do startów i lądowań samolotów, na którym nie może być jakichkolwiek wiaduktów czy zjazdów.

- Ostatecznie udało się znaleźć pod węzeł odpowiednie miejsce, które nie koliduje z tym odcinkiem. Jednocześnie jest ono w takiej lokalizacji, gdzie można będzie poprowadzić łącznik bez konieczności wyburzeń istniejących budynków - dodaje Ewa Gołębiowska.

Starania gminy popierają władze województwa podkarpackiego.

- Ten list intencyjny to tak naprawdę mocny sygnał dla rządu, że są takie oczekiwania mieszkańców. Odbywa się to poza nami, bo w ślad za nim nie poszły na razie żadne wiążące decyzje dotyczące finansowania tych inwestycji. Jeżeli tylko będą zabezpieczone na ten cel pieniądze w budżecie państwa, niezwłocznie przystąpimy do projektowania i uzyskania pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia budowy nowych zjazdów - mówi Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

WIDEO: Raport o autostradach. Rozmowa z policjantem z KWP w Rzeszowie

Także Ropczyce i Kolbuszowa

Budowa nowego węzła i łącznika z A4 jest ważna nie tylko dla Pilzna (przybliży miasto do autostrady, otwierając jej tereny na nowych inwestorów), ale również dla Tarnowa. To właśnie przez miasto pod Górą św. Marcina biegnie w tym momencie główny korytarz drogowy od granicy ze Słowacją, przez Krosno, Jasło i Pilzno do autostrady. Porusza się nim zwłaszcza bardzo dużo ciężarówek. Gdyby wcześniej wybudowano zjazd w rejonie Pilzna, to Tarnów zostałby uwolniony z uciążliwego tranzytu.

O węzły autostradowe na A4 usilnie zabiegają też władze Ropczyc i Kolbuszowej. Podobnie jak w przypadku Pilzna podpisane zostały w tej sprawie listy intencyjne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24