MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W wirtualnym świecie twoje dziecko rozwinie wyobraźnię

Agnieszka I. Skowron
- Z gier edukacyjnych najlepiej sprzedają się te językowe – mówi Grzegorz Kaszuba ze sklepu JPS Computers z artykułami komputerowymi w Rzeszowie.
- Z gier edukacyjnych najlepiej sprzedają się te językowe – mówi Grzegorz Kaszuba ze sklepu JPS Computers z artykułami komputerowymi w Rzeszowie. Fot. Krystyna Baranowska
Gry komputerowe stanowią coraz ważniejszą część współczesnego świata. Nie można już ich bagatelizować, bo powoli wypierają tradycyjne formy spędzania wolnego czasu.

Choć nie brakuje głosów o ich negatywnym wpływie na rozwój dziecka, warto wiedzieć o ich pozytywnym oddziaływaniu na najmłodszych.

Gry komputerowe o charakterze edukacyjnym zwiększają zdolność koncentracji, uczą myślenia strategicznego, ćwiczą też pamięć oraz bardzo często poszerzają posiadaną wiedzę, czym mogą pomagać w nauce. A nauka ta dla dziecka nie jest katorgą, tylko zabawą i rozrywką. Nie można także odmówić grom kształtowania wyobraźni dziecka.

Gra to przede wszystkim rozrywka

- Z gier edukacyjnych najlepiej sprzedają się te językowe. Najpopularniejszy w tej chwili jest angielski. Na ogół rodzice kupują takie gry dzieciom 11-, 12-letnim. Chodzi w nich przede wszystkim o zabawę.

Popularne też są gry odkrywcze, gdzie dzieci mają szansę poznać np. zabytki świata czy obcą kulturę. Jednak należy podkreślić, że coraz mniej dzieci uczy się na komputerze. Od tego mają szkołę. Dla nich gra to ma być przede wszystkim rozrywka - mówi Grzegorz Kaszuba ze sklepu JPS Computers z asortymentem komputerowym w Rzeszowie.

Kultura w wirtualnym świecie

Warto zwrócić uwagę na fakt, że twórcy gier komputerowych czerpią inspirację ze świata szeroko pojętej sztuki, tj. z literatury, filmu, malarstwa. Ich fabuły zaczerpnięte są z bajek i baśni. Bohaterami gier często bywają wzorce współczesnego świata występujące w postaci znanych i lubianych polityków, sportowców, muzyków czy aktorów. To sprawia, że dziecko uczestniczy w kulturze.

- Gry można podzielić na cztery główne rodzaje: Po pierwsze FPP, czyli tzw. strzelanki, gdzie widać na monitorze tylko sam karabin, którym się strzela do obiektów. Drugi rodzaj to RTS, czyli gry strategiczne. Kolejny to RPG - typowe gry fantasy, poprzez które można wcielić się w postaci z książek w stylu Tolkiena czy Sapkowskiego. Ostatni rodzaj stanowią gry wyścigowe - mówi Grzegorz Kaszuba

Identyfikują się z bohaterem

Argumentem przeciw grom jest to, że dzieci odizolowują się od otoczenia. Jednak istnieje pogląd, że dzięki sieciowym grom komputerowym, umożliwiającym uczestniczenie wielu graczy, powstają silne więzi pomiędzy nimi. Czasem przybiera to kształt pewnego rodzaju subkultury.

Gracze przeżywają wspólnie to samo, co ich jednoczy. Niektórzy badacze wysuwają nawet ryzykowne stwierdzenie, że utożsamianie się z bohaterem gry powoduje większe zaangażowanie emocji niż w czasie czytania książek.

Simsy dla dziewczynek

Podział gier komputerowych ze względu na wiek i płeć odznacza się dosyć płynną granicą.

- Często zdarza się, że młodsze dzieci mogą kupić grę przeznaczoną dla starszych. Typowo dziewczęcą grą są Simsy, polegające na symulacji budowy domu, wcielania się w postać, która w nim mieszka i stwarzanie jej własnego środowiska i wirtualnej rzeczywistości. Poza tym dziewczęta na ogół grają w to, co chłopcy - uzupełnia nasz rozmówca.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24