Kujawsko-pomorskie firmy rozpieszczają pracowników laptopami, wyjazdami w najdalsze zakątki świata i luksusowymi usługami medycznymi.

Każdy szef wie, że skuteczny pracownik to taki, który ma motywację. A ma ją wtedy, gdy firma doceni jego poświecenie. Dlatego także pracodawcy z Pomorza i Kujaw coraz częściej proponują podwładnym dużo więcej niż tylko dobrą posadę. Dotyczy to jednak przede wszystkim prywatnych firm, bo zatrudnieni w tzw. sferze budżetowej często mogą liczyć jedynie na ofertę pakietu socjalnego. Dwa tygodnie w Pekinie szkolenia na koszt firmy, wczasy pod gruszą, talony na święta, dofinansowanie kolonii dla dzieci - to dziś już stanowczo za mało, by zatrzymać najlepszego specjalistę w dużym, liczącym się na rynku przedsiębiorstwie.

Teraz trzeba mu zapłacić za lojalność, np.

służbowym samochodem i telefonem komórkowym. Robiliśmy badania wśród pracowników, z których wynika, że najlepszą motywacją są pieniądze, więc wyróżniający się otrzymują specjalne premie - informuje Krzysztof Kłapa, rzecznik sieci Mc Donald’ s, która posiada swoje restauracje m.in. w naszym ojewództwie. W całej Polsce zatrudnia 12 tys. osób. - Wkrótce czterech naszych pracowników, trzech szeregowych i jeden menedżer, wyjedzie w nagrodę na dwa tygodnie do Pekinu. Proponowaliśmy wyjazdy do Austrii na mecze polskiej reprezentacji podczas EURO 2008. Nasi pracownicy byli już też w Tunezji czy Egipcie. Za dobre wyniki w sprzedaży można liczyć na takie prezenty, jak sprzęt AGD czy odtwarzacze mp3. Najlepsi pracownicy bydgoskiej Jutrzenki (producent słodyczy)również bywają w szerokim świecie. Firma funduje im zagraniczne wycieczki. - Dobra kadra menedżerska może liczyć na darmowe akcje firmy - zdradza Jan Kolański, prezes spółki. Mondi Packaging Paper Świecie SA wybiera "Menedżera roku". Może on liczyć na dużą nagrodę finansową i dodatkowo wycieczkę zagraniczną. - Naszym najlepszym pracownikom proponujemy też choćby udział w najważniejszych projektach spółki, co oczywiście wiąże się z większymi pieniędzmi - opowiada Maciej Kunda, prezes Mondi Toruński Torfarm (polski lider w dystrybucji leków i farmaceutyków) ma za sobą bardzo udany rok - zaowocowała przede wszystkim skutecznośa całego zespołu. Zasłużył, by go rozpieszczać choćby luksusowymi usługami w prywatnych klinikach medycznych. - Doceniamy także wkład naszych niepełnosprawnych pracowników.

Za poświecenie dostają laptopy. Sponsorujemy im masaże, bilety do fitness, wczasy i sanatoria - mówią "Pomorskiej" w Torfarmie. Zajęcia w fitness clubie, bilety na basen i raz w roku duża nagroda finansowa - to ma zachęcać do wydajniejszej pracyw firmie Toruń-Pacific. Zawsze w grudniu wybierają tam "Pracownika roku" i to on otrzymuje wysoką nagrodę pieniężną. Taka osoba musi wyróżniać się m.in.: obowiązkowością, dobrymi kontaktami z przełożonymi i kolegami na równych stanowiskach. Karnety na basen, żużel i konkursy wędkarskie funduje swoim pracownikom również Polon-Alfa (bydgoski zakład urządzeń dozymetrycznych.

Oczywiście, karnety na basen, dodatkowe usługi medyczne czy talony, na pewno nie zastąpią pracownikom pensji. Mogą jednak skutecznie wiązać ich z zakładem. - Niestety, obowiązujące prawo utrudnia stosowanie takich bonusów - komentuje Adam Ambrozik, ekspert Konfederacji Pracodawców Polskich. - Przepisy nie mówią jasno, czy są one zwolnione ze składki na ZUS i podatku dochodowego. Zainteresowanie pracodawców np. kuponami żywieniowymi spadło od 2002 roku, gdy do firm wkroczyli kontrolerzy skarbowi żądając zapłaty podatku od wydawanych kuponów. W Polsce udział pensji w całkowitym wynagrodzeniu pracownika wynosi 80-90 proc. W Europie Zachodniej jest to ok. 50 proc., a w USA tylko 30 proc. Resztę stanowią premie, kupony żywieniowe, pakiety medyczne itp. Pokazuje to jednoznacznie, że w krajach gospodarki rynkowej jest to standard, przynoszący korzyści i pracownikom, i pracodawcom. Komentuje Roma Zgłobik z firmy doradztwa personalnego Randstad: Laptop, komórka i samochód to bardzo często narzędzia pracy.

Dlatego w przypadkach, gdy wykonywana praca np. przedstawiciela handlowego wymaga mobilności, szybkiego reagowania na potrzeby klientów i komunikowania się z poddostawcami - nie można ich traktować jako bonusów. A bonus jest z założenia świadczeniem pozapłacowym, które ma dodatkowo motywować i stwarzać poczucie lojalności wobec firmy. Standardem jest np.. pakiet opieki medycznej dla pracowników, jest to dobra metoda aby pokazać, że pracodawcy zależy na pracownikach. Niektóre firmy zaczynają wprowadzać także darmowe karnety na siłownię, na basen, lub dofinansowanie do nauki języków obcych.

Bonusy są ważne gdy pracownik ma do wyboru dwie oferty pracy z podobnym wynagrodzeniem, wtedy faktycznie darmowa opieka medyczna czy ciekawy pakiet szkoleń lub możliwość zakupu akcji firmy po preferencyjnych cenach może przesądzić o decyzji.Bonusy zaczynają odgrywać ważną rolę, gdy osiągnięty zostanie pułap potrzeb podstawowych.