Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Stanowisko władz Krosna w sprawie przebiegu obwodnicy Miejsca Piastowego w ciągu DK28. Chcą bezpośredniego połączenia miasta z S19

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Samorząd Krosna zabiega o to, by planowana obwodnica w ciągu DK28 była realizowana w takim wariancie, który da miastu bezpośrednie włączenie do drogi ekspresowej S19.

Tematem tym radni zajęli się na sesji rady miasta, 31 sierpnia. Zaproszony został na nią Bogdan Tarnawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przedstawił radnym procedury związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji, zaznaczając, że w przypadku tego typu przedsięwzięć, jest to proces, który trwa nawet do 10 lat. Obecnie jest on na etapie powstawania STEŚ-R (Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowego).

Analizowane są różne warianty przebiegu drogi (ujętej w Programie 100 obwodnic jako obwodnica Miejsca Piastowego), która będzie nowym odcinkiem DK28. Ok. 25 kilometrowy odcinek odciąży od ruchu tranzytowego miejscowości na trasie między Krosnem a Sanokiem (Miejsce Piastowe, Iwonicz, Rymanów, Besko i Zarszyn).

Krosno opowiada się za wariantem nr 5 (przebiegającym od ul. Bieszczadzkiej, przez ul. Sikorskiego i tereny, o które powiększyło się miasto w 2021 roku, w kierunku DK19). Zdaniem samorządowców to najkorzystniejszy wariant z punktu widzenia rozwoju zarówno miasta, jak i sąsiednich powiatów i gmin.

- Przyczyni się do stworzenia funkcjonalnego układu komunikacyjnego, zapewniającego szybszy i bezpieczniejszy dojazd do drogi ekspresowej S19 oraz korzystnie wpłynie na przepustowość układu drogowego. Będzie też sprzyjał lokowaniu firm w nowej strefie inwestycyjnej a tym samym pomoże w zahamowaniu emigracji - argumentują władze Krosna.

To właśnie wariant 5 został wskazany jako optymalny (pod względem społecznym, ekonomicznym, technicznym, i środowiskowym) podczas opracowywania Studium Korytarzowego dla inwestycji.

Popierają go samorządy Rymanowa i powiatu sanockiego, które liczą na to że obwodnica zostanie przedłużona aż do Sanoka. Taki wariant stwarza też możliwość włączenia DK28 do S19. Dyrektor Bogdan Tarnawski zapewnił, że przy wariancie za którym optuje Krosno jest szansa na budowę węzła pomiędzy węzłem Miejsce Piastowe a węzłem w Iskrzyni.

- Takie starania będziemy czynić, gdyby ten wariant został wybrany - powiedział.

Jednak w grze pozostają też trzy inne warianty i teoretycznie prawdopodobna jest realizacja każdego z nich. O wybór wariantu W1 (zakłada początek obwodnicy na granicy Krosna i Miejsca Piastowego), mocno walczy gmina Miejsce Piastowe, popiera go też starosta krośnieński.

Dyrektor Tarnawski podkreślał, że potrzebny jest konsensus samorządów, co ułatwi wybór wariantu, który zostanie rekomendowany do następnego etapu prac.

- Nie chcemy budować drogi wbrew woli mieszkańców i samorządów. Ta inwestycja ma służyć wszystkim - nie ukrywał.

Radni apelowali, by decyzja w sprawie wyboru wariantu nie była decyzją polityczną, ale merytoryczną. Za wersją W5 opowiadają się posłowie z Krosna: zarówno Joanna Frydrych (PO) jak i Piotr Babinetz (PiS)

Harmonogram inwestycji zakłada, że w I połowie 2025 roku ma być ogłoszony przetarg, obwodnica ma być gotowa do końca 2029 roku.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24