Nowiny24
    Polecamy

    Polecamy na weekend

    Rozwiń
    Nowiny24
    Zwiń

    Polecamy na weekend

    Lubisz zagadki logiczne? Jesteś spostrzegawczy? Zmierz się z naszym szybkim testem na inteligencję. Wynik 12/15 będzie sukcesem!

    Jak odkryć talent w dziecku

    Jak odkryć talent w dziecku

    Agnieszka I. Skowron

    Nowiny

    Aktualizacja:

    Nowiny

    - Ważne jest by rodzice wspomagali rozwój umysłowy i zainteresowania dziecka - mówi Magdalena Pilecka, psycholog, psychoterapeuta z eduCursus w Rzes

    - Ważne jest by rodzice wspomagali rozwój umysłowy i zainteresowania dziecka - mówi Magdalena Pilecka, psycholog, psychoterapeuta z eduCursus w Rzeszowie. ©Krystyna Baranowska

    W dzieciach drzemie wiele talentów. Sztuką jest, abyśmy my dorośli je dostrzegli i właściwie pokierowali najmłodszych. Bez przerostu ambicji, podążając za indywidualnym tempem ich rozwoju.
    - Ważne jest by rodzice wspomagali rozwój umysłowy i zainteresowania dziecka - mówi Magdalena Pilecka, psycholog, psychoterapeuta z eduCursus w Rzes

    - Ważne jest by rodzice wspomagali rozwój umysłowy i zainteresowania dziecka - mówi Magdalena Pilecka, psycholog, psychoterapeuta z eduCursus w Rzeszowie. ©Krystyna Baranowska

    Wiek przedszkolny:
    Już około 3.-4. roku można dostrzec, jak zdolne dzieci klasyfikują cechy, mają dobrą
    pamięć, porządkują wiadomości. Zadają wiele pytań, tak jak wszystkie, ale te zdolne chcą na wszystkie pytania znać odpowiedzi i dokładnie je zapamiętują. Około 1/3 dzieci zdolnych przed rozpoczęciem szkoły umie czytać i liczyć do stu.

    Młodszy wiek szkolny:
    Dziecko zdolne już na etapie nauczania zintegrowanego powinno się zapisać na zajęcia dodatkowe odkrywające różne dziedziny wiedzy i sztuki. Charakterystyczne w tym okresie jest to, że dziecko zdolne jest kłopotliwe. Nie bardzo mieści się w ramach wymaganego zachowania, tzn. spokojnego siedzenia i uważania na zajęciach. Do 10. roku życia dzieci rozwijają się najintensywniej.

    Okres dorastania:
    Rozkwitają zdolności twórcze, gdyż w tym wieku młodzież cechuje duża aktywność i energia, rozległe zainteresowania, emocjonalność i wrażliwość.
    Jednocześnie pojawia się duża samodzielność i niezależność .



    Talent może być przekazywany genetycznie, środowiskowo, może być zarówno cechą wrodzoną, jak i nabytą w toku rozwoju. Tak naprawdę kilka czynników go warunkuje. Np. dziecko uzdolnione muzycznie już w płodzie matki słyszy dźwięki dobiegające z otoczenia albo słyszy głos śpiewającej pięknie mamy. Już wtedy wytwarza się w nim pewna umiejętność i wrażliwość na bodźce słuchowe. Jeżeli przykładowo dziecko dorasta w środowisku dorosłych uzdolnionych pod kątem muzycznym, ono też może na tej niwie przejawić zdolności i talent - mówi Magdalena Pilecka, psycholog, psychoterapeuta z eduCursus w Rzeszowie.

    Specjalny program dla najlepszych

    Miejscem, gdzie można zauważyć dziecko utalentowane, z wyższym ilorazem inteligencji, z różnymi zdolnościami, jest przedszkole i szkoła. Dużą rolę powinni odegrać tutaj także rodzice.

    - Nauczyciele i rodzice dużą wagę przywiązują do szkolnych ocen, tymczasem talent może drzemać w uczniu, który wciąż zbiera uwagi, jest nieśmiały i lękliwy, ma słabe oceny. Niebezpieczne może być rozwijanie u młodych ludzi jedynie zdolności intelektualnych. Coraz więcej uczniów cierpi na "syndrom Billa Gatesa“ - są bardzo inteligentni, ale nie radzą sobie z emocjami - wyjaśnia psycholog.

    - Zadaniem nauczyciela jest zauważyć ponadprzeciętne naukowe zdolności. Może je w prosty sposób rozwijać, wysyłając ucznia na olimpiady i konkursy. Jeżeli jego podopieczny osiąga tam wysokie miejsca, to kolejnym zadaniem nauczyciela jest napisanie indywidualnego programu dla wybitnie utalentowanego ucznia, w którym stawia przed nim zwiększone wymagania dostosowane do jego uzdolnień, zainteresowań i możliwości edukacyjnych.

    Niespełnione ambicje rodziców

    Często zdarza się, że rodzice przelewają na dziecko swoje niespełnione ambicje. W większości wypadków robią to nieświadomie, sugerując dziecku i nieustannie mu pokazując np., że ich zawód jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Chcą rozbudzić tym w dziecku fascynację. Nie zawsze dzieci się buntują w tej kwestii, często poddając się woli rodzica. Chcą spełnić jego oczekiwania, żeby był dumny i zadowolony.

    - Rodzice, żeby skutecznie pielęgnować talent w dziecku, powinni podążać za nim zgodnie z jego możliwościami. Częściej zwyczajnie zachęcać do aktywności, do rozwijania talentu, a nie robić tego na siłę. Takie uporczywe nakłanianie może w którymś momencie zniechęcić dziecko - mówi Magdalena Pilecka.

    - Poza tym nie zawsze od razu u małego dziecka można rozpoznać, w jakiej dziedzinie jest uzdolnione. W przedszkolu i szkole dzieci często eksperymentują i odkrywają swoje możliwości. Chodzą na kursy tańca, przy okazji próbując innych aktywności, np. sportowych. Dzieci często chcą zmieniać zajęcia pozaszkolne. Rodzice, nie rozumiejąc tego, mówią, że ich pociechy mają słomiany zapał. W takim wypadku trzeba w miarę możliwości i rozsądku podążać za dzieckiem, żeby ono samo mogło się ukierunkować i odkryć, co sprawia mu prawdziwą przyjemność. Ważne, aby rodzice wspomagali rozwój umysłowy i zainteresowania dziecka, poprzez poświęcanie czasu na dyskusje (od pierwszych lat życia), wspólne zabawy, spacery, hobby, rozmowy o książkach, filmach, szukanie odpowiedniej literatury.

    Czytaj treści premium w Nowinach24 Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Wszystkie komentarze (1) forum.nowiny24.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo