Dlatego nie najlepiej postępują rodzice i nauczyciele, jeśli wpajają dziecku, by nigdy nie pisało po żadnej książce. Z tego powodu notowanie w podręcznikach uważamy za coś niewłaściwego i karygodnego.
Podkreślaj ołówkiem
- Kiedy przełamałem się i zacząłem robić notatki w książkach na ich marginesach, przez pierwsze kilka tygodni czułem się jakbym je dewastował! - wspomina Michał, student II roku prawa Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Dodaje, że teraz tego się już wyzbył, a podkreślanie w książkach, które są jego własnością uważa za jak najbardziej słuszne.
- Fragmenty do zapamiętania podkreślam ołówkiem, ponieważ zawsze można potem to zetrzeć gumką i książkę sprzedać jak nową - mówi.
Na marginesie książki warto zapisywać myśli przewodnie z jej fragmentów oraz pytania i uwagi związane z treścią. Na stronie ostatniej odnotowywać warte ponownego przejrzenia numery poprzednich kartek.
- Będziemy darzyli książkę jeszcze większym sentymentem podkreślając w niej ważniejsze zdania i zapisując swoje refleksje - twierdzi dr Henryk Pietrzak, psycholog z Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Notuj własnymi słowami
Jeśli ktoś ma wstręt do robienia notatek w książce lub ona nie jest jego niech wkleja tam, gdzie uważa za stosowne karteczki samoprzylepne z notatkami. To nie uszkodzi książki, a zwiększy jej wartość jako źródła informacji i ułatwi korzystanie z niej do egzaminu.
- Robiąc notatki na lekcji lub na wykładzie warto usłyszane informacje zapisywać własnymi słowami - doradza psycholog, dr Henryk Pietrzak. - Notowanie wszystkiego prowadzi do zgubienia i jest stratą czasu.
Tego dnia, którego notatki zostały sporządzone nie od rzeczy będzie poświęcić trochę czasu na ich przejrzenie, przypomnienie omawianych treści, dopisanie uwag, pytań, komentarzy, skojarzeń i podkreślenie kolorowym mazakiem najważniejszych kwestii.
- Notując, nigdy nie zapisuję wszystkiego, raczej staram się koncentrować się na sprawach najważniejszych - mówi Łukasz, student II roku informatyki Politechniki Rzeszowskiej.
Jeśli nasze komentarze związane z tematami na lekcjach lub na wykładach są obszerne, warto podzielić zeszyt do notatek tak by jedna połowa miała margines o szerokości jednej trzeciej kartki i mogła służyć w tym właśnie celu, a druga z marginesem tradycyjnym była na normalne zapisywanie. Notowanie w takim zeszycie jest niezwykle korzystne gdyż łatwiej można przyswoić sobie materiał.
Trzymaj kartki w kopertach
Rekordy popularności bije metoda luźnych kartek, która znacznie ułatwia usystematyzowanie wiedzy z bardziej rozległych dziedzin. Ucząc się, każde nowe zagadnienie zapisuj na osobnej kartce o ustalonym i równym dla pozostałych formacie. U góry zaznacz temat lub zagadnienie i źródło, z którego dane pochodzą. Kartki uporządkuj według zagadnień i przechowuj je w segregatorach lub kopertach.
Ważnym atutem tej metody jest to, że można w dowolnej chwili wyciągnąć i przejrzeć notatkę o interesującym kogoś zagadnieniu i w łatwy sposób dołączyć nową do już istniejących.
- Metodę tą poleciłbym osobom systematycznym i potrafiącym utrzymać duże ilości notatek we właściwym porządku - radzi psycholog, dr Henryk Pietrzak. - W przeciwnym razie można utonąć w świstkach papieru i tylko stracić czas!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?