Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak uczyć się skutecznie?

Andrzej Piątek
Aby skutecznie się uczyć, należy wykorzystywać wszystkie zmysły.
Aby skutecznie się uczyć, należy wykorzystywać wszystkie zmysły. FOT. ARCHIWUM
Zakaz pisania po książkach większość z nas ma utrwalony od dziecka. A przecież podręcznik, to narzędzie do nauki, a nie ozdoba biblioteki.

Dlatego nie najlepiej postępują rodzice i nauczyciele, jeśli wpajają dziecku, by nigdy nie pisało po żadnej książce. Z tego powodu notowanie w podręcznikach uważamy za coś niewłaściwego i karygodnego.

Podkreślaj ołówkiem

- Kiedy przełamałem się i zacząłem robić notatki w książkach na ich marginesach, przez pierwsze kilka tygodni czułem się jakbym je dewastował! - wspomina Michał, student II roku prawa Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Dodaje, że teraz tego się już wyzbył, a podkreślanie w książkach, które są jego własnością uważa za jak najbardziej słuszne.

- Fragmenty do zapamiętania podkreślam ołówkiem, ponieważ zawsze można potem to zetrzeć gumką i książkę sprzedać jak nową - mówi.

Na marginesie książki warto zapisywać myśli przewodnie z jej fragmentów oraz pytania i uwagi związane z treścią. Na stronie ostatniej odnotowywać warte ponownego przejrzenia numery poprzednich kartek.

- Będziemy darzyli książkę jeszcze większym sentymentem podkreślając w niej ważniejsze zdania i zapisując swoje refleksje - twierdzi dr Henryk Pietrzak, psycholog z Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Notuj własnymi słowami

Jeśli ktoś ma wstręt do robienia notatek w książce lub ona nie jest jego niech wkleja tam, gdzie uważa za stosowne karteczki samoprzylepne z notatkami. To nie uszkodzi książki, a zwiększy jej wartość jako źródła informacji i ułatwi korzystanie z niej do egzaminu.

- Robiąc notatki na lekcji lub na wykładzie warto usłyszane informacje zapisywać własnymi słowami - doradza psycholog, dr Henryk Pietrzak. - Notowanie wszystkiego prowadzi do zgubienia i jest stratą czasu.

Tego dnia, którego notatki zostały sporządzone nie od rzeczy będzie poświęcić trochę czasu na ich przejrzenie, przypomnienie omawianych treści, dopisanie uwag, pytań, komentarzy, skojarzeń i podkreślenie kolorowym mazakiem najważniejszych kwestii.

- Notując, nigdy nie zapisuję wszystkiego, raczej staram się koncentrować się na sprawach najważniejszych - mówi Łukasz, student II roku informatyki Politechniki Rzeszowskiej.

Jeśli nasze komentarze związane z tematami na lekcjach lub na wykładach są obszerne, warto podzielić zeszyt do notatek tak by jedna połowa miała margines o szerokości jednej trzeciej kartki i mogła służyć w tym właśnie celu, a druga z marginesem tradycyjnym była na normalne zapisywanie. Notowanie w takim zeszycie jest niezwykle korzystne gdyż łatwiej można przyswoić sobie materiał.

Trzymaj kartki w kopertach

Rekordy popularności bije metoda luźnych kartek, która znacznie ułatwia usystematyzowanie wiedzy z bardziej rozległych dziedzin. Ucząc się, każde nowe zagadnienie zapisuj na osobnej kartce o ustalonym i równym dla pozostałych formacie. U góry zaznacz temat lub zagadnienie i źródło, z którego dane pochodzą. Kartki uporządkuj według zagadnień i przechowuj je w segregatorach lub kopertach.

Ważnym atutem tej metody jest to, że można w dowolnej chwili wyciągnąć i przejrzeć notatkę o interesującym kogoś zagadnieniu i w łatwy sposób dołączyć nową do już istniejących.

- Metodę tą poleciłbym osobom systematycznym i potrafiącym utrzymać duże ilości notatek we właściwym porządku - radzi psycholog, dr Henryk Pietrzak. - W przeciwnym razie można utonąć w świstkach papieru i tylko stracić czas!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24