Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzeszów przymierza się do autobusów bez kierowców. Wiceprezydent oglądał takie w Lyonie

Beata Terczyńska
Facebook
Miasto nie zrezygnowało z zakupu autonomicznych autobusów. Przeciwnie. Plan jest taki, by już w czerwcu przyszłego roku woziły pasażerów z dworca głównego na lokalny. Wiceprezydent Marek Ustrobiński we francuskim Lyonie podglądał autobusy bez kierowców najnowszej generacji.

Wiceprezydent w ubiegłym tygodniu uczestniczył w wizycie studyjnej w Lyonie, gdzie od 3 lat kursują autobusy autonomiczne.

- Są to pojazdy 15, 16-osobowe, które poruszają się po trasie o długości około 1,5 kilometra. Bez kierowców, elektryczne - opowiadał podczas poniedziałkowej „operatywki” w ratuszu. - Rozmawialiśmy z szefami firmy produkującej te autonomiczne autobusy o sprawach technicznych, technologicznych prawnych, finansowych. Zadanie wydaje się być w naszym zasięgu - oceniał.

Marek Ustrobiński dowiedział się, że te autobusy jeżdżą również m.in. w Wiedniu, Berlinie, Brukseli, szwajcarskim miasteczku a poza Europą także w Azji i Ameryce Północnej.

- Zarówno w normalnym ruchu miejskim, obok innych samochodów, jak i na terenach zamkniętych, jakimi są strefy biznesowe, szpitale, lotniska - wyliczał. Jesteśmy tym projektem zainteresowani. Będziemy dalej w tym kierunku rozmawiać.

Zbigniew Rudnicki, główny specjalista ds. innowacji w Urzędzie Miasta w Rzeszowie punktował, że autobusy oglądane w Lyonie są rzeczywiście inteligentne, potrafiące samodzielnie ocenić przeszkodę i ominąć ją.

- O jedną generację rozwoju technicznego wyżej, niż te, które oglądaliśmy wcześniej w Rivium pod Rotterdamem.

Autobusy bez kierowców będą atrakcją turystyczną Rzeszowa?

Pojazdy w holenderskiej dzielnicy biznesowo - przemysłowej, które też mieliśmy okazję testować, mogły osiągnąć maksymalną prędkość 40 km/h, choć średnio jeździły z prędkością 25-26. Zabierały do 24 pasażerów. Wagoniki miały ok. 6 m długości, 2,1 m szerokości i były wysokie na 2,8 m. Obsługa była prosta. Przychodząc na przystanek, wystarczyło nacisnąć przycisk przywołujący „wagonik” i później na tablecie wybrać cel podróży. Autobusy bez kierowców miały odpowiednie systemy elektroniczne pilnujące, by poruszały się po danej trasie, nie zjeżdżały na chodniki, zatrzymywały się przed przeszkodami i były sprawne w każdych warunkach pogodowych.

Autobusy autonomiczne to jeden z punktów rzeszowskiego projektu technologii 5G. Takie pojazdy wymagają sieci o szczególnych parametrach, niezawodnej. Następne kroki, to m.in. autonomiczne drony monitorujące bezpieczeństwo mieszkańców, szybki dostęp do internetu w środkach komunikacji.

Zobacz też nasze archiwalne wideo:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24