Nowiny24
    Sport

    Sportowy weekend

    Rozwiń
    Wysokie loty naszej Jasionki

    Wysokie loty naszej Jasionki

    Beata Terczynska, Małgorzata Froń

    Nowiny

    Nowiny

    Z przestronnego tarasu można obserwować drogę startową i płytę postojową lotniska.

    Z przestronnego tarasu można obserwować drogę startową i płytę postojową lotniska. ©Krzysztof Łokaj

    Najnowocześniejszy terminal w Polsce stoi już gotowy. Dzięki inwestycjom za ponad 400 milionów złotych na lotnisku w podrzeszowskiej Jasionce będziemy mieć światowy poziom.
    Z przestronnego tarasu można obserwować drogę startową i płytę postojową lotniska.

    Z przestronnego tarasu można obserwować drogę startową i płytę postojową lotniska. ©Krzysztof Łokaj

    Terminal do obsługi pasażerów na liniach krajowych i międzynarodowych był oczkiem w głowie wśród inwestycji w Jasionce, bo nasze lotnisko ma szansę być zapasowym na Euro 2012. Możemy odetchnąć z ulgą - zdążyliśmy, budowa będzie oddana przed mistrzostwami.

    Nowoczesny budynek lotniska w Jasionce za prawie 100 mln zł wygląda imponująco. Na elewacji dominuje aluminium i szkło.

    - W wystroju wnętrza mamy różne odcienie szarości ze ściennymi i sufitowymi elementami wykończeniowymi w kolorze buku. To wszystko nadaje obiektowi chłodnej elegancji - mówi Wojciech Chmura, kierownik budowy z firmy Skanska.

    Dariusz Gruszka, menadżer projektu ze Skanski pokazuje najciekawsze elementy budowlane: łukową konstrukcję dachu i materiały użyte do pokrycia.

    - Konstrukcja stalowa dachu wykonana została z ponad 3,5 tysiąca elementów, w tym z około tysiąca giętych, z których żaden nie jest powtarzalny.

    Gdybyśmy popatrzyli na terminal z góry, to kształtem przypomina literę "T", zwróconą szerszą częścią w stronę płyty postojowej. Ma cztery kondygnacje; trzy naziemne i jedną podziemną, 9 wind i ruchome schody. Wyposażony jest w dwa rękawy do bezpośredniego przejścia z budynku na pokład samolotu.

    Przyloty i odloty pod jednym dachem

    Trochę liczb


    700 - tyle pasażerów nowy terminal będzie mógł odprawić w ciągu godziny

    1,5 mln osób będzie można odprawiać rocznie

    495 tys. - tyle pasażerów dotychczasowy terminal odprawi w tym roku

    Od początku budowy wykopano 29 tys. m sześc. ziemi, wylano 6,4 tys. m sześc. betonu, ułożono ponad 5 tys. m kw. kostki brukowej.



    Każde piętro zostało zaplanowane przede wszystkim pod względem funkcjonalności. W części podziemnej będą m.in. sortownia bagażu z taśmociągami, pomieszczenia techniczne, magazynowe i kontroli bagażu przy pomocy automatycznego i "inteligentnego" systemu. Południowa części parteru to strefa biletowo-bagażowa z 17 stanowiskami check-in, kasa opłat celnych, stanowisko potwierdzenia dokumentów uprawniających do zwrotu VAT, pomieszczenia: kontroli celnej i odbioru zgubionego bagażu.

    - Część tej kondygnacji przeznaczona jest na strefę odbioru bagażu z dwoma "karuzelami", którą zaprojektowano w taki sposób, aby pasażerowie Non Schengen wchodzili na salę od strony wschodniej po przejściu kontroli paszportowej, a pasażerowie Schengen wchodzili osobnym wejściem od strony zachodniej - tłumaczą w Skanska. - We wschodniej części terminalu zaplanowane są pomieszczenia do odpraw VIP-ów.

    Na pierwszym piętrze będą m.in. restauracja, bary na antresoli, kaplica i strefa kontroli bezpieczeństwa wyposażona w urządzenia rentgenowskie, detektory metali, bramki radiometryczne itp.

    - Ostatnie, najwyższe piętro przeznaczone jest pod działalność komercyjno-handlową - mówi Joanna Sitarz z departamentu komunikacji w firmie Skanska. - Tu mamy też ogólnodostępny taras widokowy, z którego można obserwować drogę startową i płytę postojową lotniska. Taras składa się z dwóch części: wewnętrznej o pow. 96 m kw. i zewnętrznej 98 m kw.

    Prezydent RP na otwarciu

    Nowy terminal w Jasionce ma powierzchnię niemal czterokrotnie większą od obecnego. Jego powierzchnia użytkowa to prawie 14 tys. m kw. Ma odprawiać 700 pasażerów w ciągu godziny. Będzie mógł obsłużyć rocznie nawet 1,5 mln osób.

    Pierwsi pasażerowie zostaną odprawieni prawdopodobnie już w marcu.

    - Marszałek chciałby otwarcie terminala połączyć z konwentem marszałków, który ma się odbyć w Rzeszowie 29-30 marca - mówi Wiesław Bek, rzecznik marszałka. - Na otwarciu ma być prezydent Bronisław Komorowski. -Jeżeli ten termin nie będzie prezydentowi odpowiadał, konwent i otwarcie terminalu zostaną przesunięte na 11-12 kwietnia.

    Nową płytę przetestował Rusłan

    [obrazek4] Na elewacji terminalu dominuje aluminium i szkło. (fot. Krzysztof Łokaj)Nie tylko ta inwestycja ma przyciągnąć do nas nowych przewoźników i pasażerów. W tym roku oddana została do użytku nowa płyta postojowa wraz z częścią do odladzania samolotów (inwestycja za ponad 35 mln zł) Powierzchnia płyty zwiększyła się z 1 do niemal 8 ha. Wylano tu ponad 40 tys. metrów sześciennych betonu.

    - Płyta składa się z dwóch warstw: podbudowy betonowej i nawierzchni z betonu cementowego o grubości 28 cm, poprawiła się wiec nośność - tłumaczy Kamil Simka, oddziału budownictwa drogowo-mostowego firmy Skanska.

    Lotnisko może teraz przyjmować największe samoloty pasażerskie, które obsługują ruch transatlantycki. Pierwszy test płyta przeszła pozytywnie zaledwie 6 godzin po zakończeniu inwestycji, kiedy zaparkował na niej ważący 177 ton gigant - Rusłan An-124, drugi co do wielkości samolot transportowy na świecie.

    Koniec z archaiczną wieżą kontroli lotów

    Tuż obok terminalu powstaje nowoczesna, 33-metrowa wieża kontroli lotów. Koszt - prawie 15 mln zł. Niezwykle potrzebna, bo dziś kontrolerzy pracują na przestarzałym stanowisku wybudowanym jeszcze w latach 70. Pod koniec przyszłego roku zmienią siedzibę.

    Powlekana blachą tytanowo-cynkową wieża z wyciętymi przeszkleniami ma nawiązywać formą do terminalu.

    - Nowoczesny charakter konstrukcji, oryginalna elewacja w formie łuski spiczastej spowoduje, że ta budowla stanie się najbardziej charakterystycznym miejscem na lotnisku w Jasionce - mówi Krzysztof Banaszek, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

    Budynek będzie się składał z dwóch części: sześciokondygnacyjnej wieży kontroli lotów oraz niższej, dwukondygnacyjnej na zaplecze administracyjno-techniczne. Serce wieży, czyli sala operacyjna, ulokowana zostanie na wysokości 27 m. Obsługa będzie miała widoczność 360 st. na obydwa kierunki podejścia. Monolityczno-żelbetowa konstrukcja wieży ma zminimalizować drgania, co jest ważne ze względu na wstawioną tu aparaturę.

    Aż miło patrzeć

    Jak nowe inwestycje lokują Jasionkę na tle innych lotnisk?

    - Dobrze. Mamy drugi pas pod względem długości w Polsce, wystarczającą na kilkanaście lat płytę postojową, kończymy terminal. Myślę, że wszystko, o czym można było marzyć, będziemy mieli - mówi Nowinom Stanisław Nowak, prezes Spółki Lotniskowej "Rzeszów-Jasionka".

    Łukasz Sikora, szef marketingu spółki wylicza, że od lipca 2009 r., czyli momentu przejęcia zarządzania lotniskiem na inwestycje, wydanych zostało już ponad 400 mln zł.

    W tej chwili z Jasionki można polecieć do 13 miast europejskich

    - Liczba pasażerów stale nam rośnie. W ubiegłym roku było to 454 tys. osób. Spodziewamy się, że na koniec tego będzie ok. 495 tys., czyli kolejny rekord w historii Jasionki - mówi Sikora.

    Inwestycje na lotnisku podziwiali m.in. Cezary Grabarczyk, były minister infrastruktury i Grzegorz Schetyna, były marszałek Sejmu. Podkreślali, że podrzeszowskie lotnisko od kilku lat nie opuszcza czołówki najdynamiczniej rozwijających się portów w Polsce.

    - Lotnisko w Jasionce trzeba podnieść na najwyższy poziom, bo doda to wagi i prestiżu regionowi - mówił Schetyna.


    Czytaj treści premium w Nowinach24 Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (22)

    Wszystkie komentarze (22) forum.nowiny24.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo