MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Raport o podkarpackich małych i średnich firmach

Józef Lonczak [email protected] 17 867-22-57
Podkarpaccy przedsiębiorcy do prowadzenia biznesu częściej wykorzystują  internet i pocztę elektroniczną.
Podkarpaccy przedsiębiorcy do prowadzenia biznesu częściej wykorzystują internet i pocztę elektroniczną.
Małe i średnie podkarpackie przedsiębiorstwa oparły się kryzysowi w gospodarce światowej. Prawie połowa nie zanotowała zmian w poziomie zatrudnienia. Natomiast aż co trzecia je zwiększyła.

- Okazuje się, że zwolnienia miały miejsce w co ósmej firmie zaliczanej do sektora MSP. Oznacza to, że większość firm zajmowała stabilną pozycję rynkową. Firmy nie wykazywały zainteresowania we wprowadzaniu elastycznych form zatrudnienia – tłumaczy dr Krzysztof Kaszuba, rektor Wyższej Szkoły Zarządzania w Rzeszowie współautora raportu.

Szkolenia głównie zawodowe

Aktywność szkoleniowa przedsiębiorstw koncentrowała się w zasadzie na szkoleniach zawodowych, a mniejszym stopniu z zakresu informatyki, marketingu, finansów i zarządzania.

Rektora Kaszubę niepokoi zbyt duża grupa firm nie doceniająca znaczenia podwyższania kwalifikacji pracowników.

MSP zbyt innowacyjne nie są

Z badań wynika, że przedsiębiorstwa nie wykazywały większej aktywności we wprowadzaniu nowych technologii w latach 2008-2009.

Jednak nie jest też tak źle, gdyż przejawem przystosowania się do nowej sytuacji rynkowej co czwartego badanego przedsiębiorstwa były zmiany w oferowanym produkcie.

Reklama daje efekty

Co ciekawe, największe zmiany w strukturze i liczbie klientów podkarpackie firmy zanotowały na rynku regionalnym, a najmniejsze na rynku zagranicznym.

Podkarpaccy przedsiębiorcy widząć spowolnienie gospodarcze sięgnęli po sprawdzone metody. W okresie niepewności rynkowej, co trzecia podkarpacka firma zdecydowała się zwiększyć nakłady na promocję i reklamę.

Wykorzystują teleinformatykę

W latach 2008-2009 podkarpaccy przedsiębiorcy w większym zakresie zaczęli korzystać z takich narzędzi jak: strona internetowa, poczta elektroniczna oraz telefon komórkowy.

Rozwój z kapitału własnego i kredytu

Ciekawie wyglądania badania w zakresie finansowania podkarpackiego sektora MSP.

- Wśród źródel finansowania rozwoju firm ankietowani przedsiębiorcy najczęściej wskazywali kapitały własne, kredyty bankowe i zobowiązania wobec dostawców – wyjaśnia Artur Chmaj, współautor raportu i zarządzający Małopolskim Instytutem Gospodarczym (MIG) w Rzeszowie.

Średnio, prawie trzykrotnie częściej przedsiębiorcy wskazywali na wzrost wymienionych składników pasywów, aniżeli na ich spadek.

Rzadziej leasing i dotacje

- Po części, tego typu stan wynika z globalnego przyrostu aktywów podkarpackich przedsiębiorstw, co logicznie uzasadnia zaobserwowany trend. Relatywnie znacznie rzadziej przedsiębiorcy wskazali istotne zmiany w takich formach finansowania jak leasing, pożyczki i inne obce środki - poza kredytami czy też fundusze UE. Wbrew pozorom udział tych źródeł finansowania jest niewielki. Oznacza to standardowe i raczej zachowawcze finansowanie działalności tłumaczy A. Chmaj.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24