Promost Consulting - projekty przyszłości

Artykuł sponsorowany
Most Zamkowy w Rzeszowie jest jednym z projektów Promost Consulting
Most Zamkowy w Rzeszowie jest jednym z projektów Promost Consulting Fot. Archiwum Promost Consulting
Promost Consulting to jedna z najlepszych w kraju firm tworzących infrastrukturę komunikacyjną. Przygotowuje się tu projekty innowacyjnych konstrukcji i prowadzi prace badawczo-rozwojowe

Początki firmy Promost Consulting sięgają 1989 roku. To wtedy Tomasz Siwowski, pracownik naukowy Politechniki Rzeszowskiej, a dzisiaj jej profesor, zaangażował się w działalność prywatną - projektowanie mostów. W 1991 roku założył spółkę cywilną, która poza projektowaniem świadczyła także usługi z zakresu utrzymania mostów. W 1995 roku spółka została podzielona, a część, jaką wziął pod swoje skrzydła profesor Siwowski, dała początek dzisiejszemu Promostowi.

Pierwsze 5 lat działalności to przede wszystkim projektowanie mostów, ich remontów, modernizacji i wzmocnień. Po 2000 roku firma powiększyła swój zespół, co było odpowiedzią na potrzeby rynku. Dzięki funduszom unijnym, które zaczęły płynąć do Polski, firma zaczęła projektować duże odcinki dróg wraz ze znaczącymi mostami. To tu powstały m.in. Most Zamkowy, okrągła kładka, mosty podwieszone w Przemyślu i Rzeszowie, odcinki A-4 i S-19 i wiele innych ważnych obiektów komunikacyjnych. Dzisiaj firma nie ogranicza się już tylko do projektowania infrastruktury drogowej.

- Projektowanie i zarządzanie inwestycjami od wielu lat realizujemy także w sektorze ochrony środowiska, infrastruktury kolejowej, a nawet energii odnawialnej. W 2015 roku Promost zaprojektował po raz pierwszy dużą farmę wiatrową - mówi Tomasz Siwowski, właściciel firmy.

Najnowszą działalnością Promostu są projekty badawczo-rozwojowe. Owocem tej części pracy biura jest m.in. innowacyjny most w Nowej Wsi w gminie Trzebownisko. To pierwszy w Polsce w pełni kompozytowy obiekt, którego 10-metrowe przęsło wykonano w całości z kompozytów FRP (ang. fibre reinforced polymer). Dźwigary główne wykonane z włókiem szklanych oraz żywicy epoksydowej zespolone są z kompozytową płytą pomostu typu „sandwich”, złożoną z laminatów szklanych oraz wypełnienia z pianki konstrukcyjnej.

- W dużym uproszczeniu można żartobliwie powiedzieć, że to most plastikowy, którego poszczególne elementy zostały połączone klejem. Mówiąc bardziej fachowo, został zbudowany ze specjalnych żywic i włókien. To jednak nie zabawka, ale bardzo wytrzymała przeprawa - zaznacza Tomasz Siwowski.

Zwraca uwagę, że chociaż nośność przeprawy określa się na 30 ton, podczas testów obciążeniowych wjechały na nią samochody ważące 70 ton.

- I pod takim obciążeniem most zachował się dokładnie tak, jak przewidzieliśmy w projekcie. Jest zatem bezpieczny, a dzięki zastosowaniu kompozytów w utrzymaniu będzie tańszy od tradycyjnych konstrukcji - zapewnia Tomasz Siwowski.

Zalety ultralekkich materiałów pozwoliły na całkowitą prefabrykację przęsła wraz z wyposażeniem w wytwórni w Warszawie, co skróciło czas realizacji oraz pozwoliło obniżyć koszty produkcji, montażu i transportu obiektu. To druga na Podkarpaciu przeprawa, którą Promost zaprojektował przy użyciu kompozytów. Pierwszą jest otwarty rok temu most w Błażowej. Tam jednak tworzywa zastosowano tylko częściowo. W Nowej Wsi konstrukcja jest w pełni kompozytowa. Realizacja mostu możliwa była dzięki wiedzy i technologii zdobytej w ramach projektu „Com-bridge”, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Innowacyjne pomysły, doświadczenie i profesjonalizm plasują Promost Consulting wśród liderów w branży projektowo-konsultingowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24