Dwie umowy z Newagiem zostały podpisane w piątek 8 lipca w urzędzie marszałkowskim w Rzeszowie w obecności Grzegorza Pudy, ministra funduszy i polityki regionalnej. Newag reprezentował prezes Zbigniew Konieczek, a województwo podkarpackie marszałek Władysław Ortyl i wicemarszałek Piotr Pilch, odpowiedzialny za prace departamentu transportu w urzędzie marszałkowskim.
Marszałek Ortyl przypomniał, że dofinasowanie projektu wynosi 85 proc. i pochodzi jeszcze ze starej unijnej perspektywy.
– Nasze wykonanie regionalnego programu operacyjnego nie jest zagrożone, jesteśmy na dobrej pozycji, którą te dwie umowy jeszcze poprawiają – podkreślił marszałek Ortyl.
Minister Grzegorza Puda wyraził satysfakcję z podpisanego przez samorząd podkarpacki i Newag kontraktu, określając go mianem „dobrego” zarówno dla województwa, jak i polskiej firmy.
Nowe szynobusy będą potrzebne do obsługi tras rozwijającej się Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej i pozostałych istniejących i rozwijanych, zarówno zelektryfikowanych, jak i bez sieci trakcyjnej bez konieczności zmiany szynobusu.
8 szynobusów Impuls 2 w wersji czteroczłonowej (mają zabierać na pokład ponad 400 osób) będzie mieć napęd elektryczny, natomiast 4 szynobusy trzyczłonowe (będą mieścić ponad 300 pasażerów) będzie mieć napęd hybrydowy, spalinowy i elektryczny. Umowa przewiduje też szkolenie maszynistów na dostarczonym przez Newag symulatorze jazdy, który zostanie zamontowany w nowo powstającym centrum obsługowym PKA na stacji Rzeszów Staroniwa.
Zamówione w Newagu pociągi będą wyposażone według najnowszych europejskich standardów. Oprócz już zwyczajowych gniazdek i klimatyzacji, w każdym pociągu będzie defibrylator do ratowania życia. 85 proc. komponentów w tych pociągach pochodzi z Polski, w tym cały napęd.
W zakontraktowanych przez Podkarpacie czterech pojazdach hybrydowych będzie zamontowany silnik według surowych norm unijnych ograniczających emisję spalin.
– Te pojazdy są już dostosowane do zamontowania super kondensatora. Jeśli pan marszałek podejmie decyzję o jego zamontowaniu, to znacząco ograniczymy zużycie paliwa i tym samym znacząco ograniczymy emisję spalin do atmosfery z silników diesel – zadeklarował prezes Newag Zbigniew Konieczek. – Jest to o tyle ważne, że oszczędzamy na kosztach eksploatacji i dbamy o środowisko. Obiecuję, że zrobimy wszystko, że wszystkie pojazdy zostaną dostarczone w czasie – zadeklarował prezes Konieczek. – Mamy na uwadze niektóre elementy krytyczne w łańcuchu dostaw, ale jesteśmy po to, by wszystko tak zorganizować, by ani jedna złotówka i ani jedno euro nie zostały zmarnowane.
Pojazdy hybrydowe będą wykorzystywane do obsługi linii niezelektryfikowanych Jarosław – Horyniec - Zdrój i bieszczadzkich (m.in. Sanok-Ustrzyki Dolne).
Budowa Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej kosztuje 700 mln zł i jest priorytetowa dla samorządu podkarpackiego. Centrum logistyczne na rzeszowskiej Staroniwie powstaje za 150 mln zł.
Po torach województwa podkarpackiego jeździ już 16 pojazdów firmy Newag.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?