Według pierwszych planów trasa kolejki miała liczyć 5 km. Najpierw urzędnicy zapowiadali, że połączy dworzec PKP, przez rejon Wisłoka z hipermarketami przy ul. Rejtana. Później zmodyfikowali jej przebieg, łącząc wagonikami okolicę stacji kolejowej przez bulwary nad Wisłokiem z miasteczkiem Politechniki przy al. Powstańców Warszawy.
Nowa trasa, więcej pasażerów
Oba pomysły spotkały się jednak z ostrą krytyką ze strony fachowców. Taki przebieg nadziemnej linii nie przypadł do gustu także specjalistom z hiszpańskiej formy Apia XXI, którzy od listopada badają w Rzeszowie natężenie ruchu. W związku z tym linię zaprojektowano od nowa. Dzięki temu kolejka będzie wozić więcej pasażerów.
- Według najnowszej koncepcji kolejka pojedzie od dworca PKP w kierunku nowego bazaru, który powstanie niedaleko mostu Lwowskiego. Stąd przejedzie przez całą ul. Rejtana i skręci w al. Powstańców Warszawy. Tędy dojedzie do przystanku PKP - Rzeszów Osiedle. To w sumie 6,72 km - tłumaczy Zbigniew Rudnicki, główny specjalista do spraw transportu w Urzędzie Miasta Rzeszowa.
Przez centrum też, ale później
Budowa trasy ma się rozpocząć w przyszłym roku. Wcześniej Apia XXI przygotuje dokumenty, dzięki którym dostaniemy na tą i inne inwestycje w system transportowy prawie 400 mln zł z UE. Okazuje się jednak, że na 6,72 km trasy się nie skończy.
- Mamy zaplanowany także drugi odcinek o długości 3,36 km. Połączy on oba końce pierwszego. Kolejka pojedzie obok budynku Politechniki przy ul. W. Pola, a następnie minie Zelmer i ulicami Mochnackiego oraz Cieplińskiego skieruje się do dworca PKP - wyjaśnia Maciej Kiczor z biura prasowego Urzędu Miasta Rzeszowa.
Na budowę drugiego etapu trzeba będzie jednak zaczekać co najmniej kolejne dwa lata.
[obrazek2]Szwajcarska kolejka to łączone wagoniki. Każdy z nich mieści do ośmiu pasażerów. Klimatyzację zasilają baterie słoneczne zamontowane na dachu pojazdu. Tor to w zasadzie jedna szyna, którą można montować na różnej wysokości. Kolejka może też jechać po ziemi.
W zależności od potrzeb stacje mogą być zlokalizowane na ziemi, lub na platformach w powietrzu. Jest obsługiwana przez pracownika śledzącego jej trasę z centrum obsługi. Dzięki temu nie musi jeździć nią maszynista. Budowa jednego kilometra trasy to ok. 10 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Narożna przeszła poważną operację. Latami ukrywała dolegliwości po porodzie
- Dramat Roksany: przyleciała do teściowej WYNAJĘTYM helikopterem! Oszczędza na własny?
- Pazura wziął kolejny ślub poza granicami Polski. Nikt się tego po nim nie spodziewał
- Michał Szpak w prześwitującej spódnicy. Te widoki trudno zapomnieć