Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nabyłeś towar z usterką - postaraj się wybrać najlepszy sposób reklamacji

[email protected] Fot. Tadeusz Poźniak
Jeśli towar okazał się wadliwy możesz złożyć reklamację. Przed wyborem sposobu reklamacji zastanów się, co będzie korzystniejsze: skorzystanie z gwarancji czy tzw. niezdgodnosci towaru z umową.

- Wybór sposobu reklamacji jest bardzo istotny. Jeśli zamierzasz reklamować drogi samochód, na który udzielono 5-letniej gwarancji, wówczas wybór drugiej opcji, czyli niezgodności towaru z umową nie będzie dla ciebie korzystny. W tym przypadku prawo reklamacji przysługuje ci jedynie przez 2 lata.

- Gdy nabyłeś odkurzacz, na który udzielono rocznej gwarancji, to lepiej skorzystaj z trwającej 2 lata odpowiedzialności sprzedawcy.

- Posiadając gwarancje, nie tracisz uprawnień wynikających z tzw. niezgodności towaru z umową. Możesz skorzystać z jednej lub drugiej formy w zależności od tego, co ci się bardziej opłaca.

- Pojęcie niezgodności towaru z umową jest szersze od wcześniejszej rękojmii i dotyczy nie tylko wad towaru, lecz również innych cech określonych w umowie. Przykładowo - niezgodności z opisem.

- Korzystając z tej formy reklamacji możemy żądać: naprawy towary, wymiany na nowy, a jeśli to niemożliwe zwroty pieniędzy lub obniżenia ceny towaru.

Gdy żywność jest nieświeża

- Jeśli kupiony przez ciebie produkt spożywczy jest nieświeży, podlega reklamacji.

- Jako kupujący, masz obowiązek powiadomić sprzedawcę niezwłocznie o niezgodności produktu żywnościowego z umową.

- Zabieraj paragon ze sklepu, nawet w sytuacji, gdy kupiony produkt niewiele kosztował. Pamiętaj, że sprzedawca zawsze ma obowiązek wydać paragon, jeśli go o to poprosisz. Sprzedawca szybciej uzna twoje zastrzeżenia, jeśli przedstawisz mu dowód zakupu.

- Gdy sprzedawca uwzględni twoją reklamację w pierwszej kolejności możesz żądać wymiany towaru np. zepsutej wędliny na dobrą.

- Jeśli wymiana nie jest możliwa, ponieważ w sklepie nie ma takiego towaru, możesz domagać się zwrotu pieniędzy w takiej wysokości, jaka widnieje na paragonie, ewentualnie obniżenia ceny artykułu spożywczego, jednak tylko przypadku, gdy nadaje się on do konsumpcji i nie zagraża twojemu zdrowiu.

Zły zakup przez internet

- Gdy kupujesz w sklepie internetowym koniecznie przeczytaj regulamin i dokładnie zapoznaj się z warunkami kupna i dostawy towaru.

- Jeśli kupujesz za granicą najpierw upewnij się, w jakiej walucie podana jest cena, a także ile wynosi koszt zakupu z dostarczeniem do domu.

- Ustal od razu sposób zapłaty: gotówką, przelewem czy kartą. Pamiętaj, że dla ciebie najbezpieczniejszy jest sposób „za pobraniem”, czyli po otrzymaniu przesyłki.

- Wiedz, że możesz reklamować towar niezgodny z umową. Tak samo jak klienci robiący zakupy w tradycyjny sposób. Jeśli towar nie ma wad, możesz z niego zrezygnować w terminie 10 dni od daty otrzymania towaru. Jednak zasada ta nie dotyczy niektórych towarów. Przykładowo - nie można zrezygnować z kaset wideo czy produktów ulęgających szybkiemu zepsuciu.

- W firmach, które są zarejestrowane w Unii mogą obowiązywać nieco inne zasady niż w kraju. Przykładowo - termin zwrotu towaru może być krótszy niż 10 dni.

Ekspert ma głos


ARTUR KONDRAT, miejski rzecznik konsumentów w Rzeszowie:


- Kiedy w sklepie internetowym klient płaci kartą, należy upewnić się, że połączenie jest szyfrowane (symbol zamkniętej kłódki u dołu przeglądarki). Adres sklepu zawsze trzeba wpisać ręcznie, gdyż wszelkie linki mogą przekierować klienta do tych stron, a wtedy dane klienta padną łupem przestępcy. Pod żadnym pozorem nie należy odpowiadać na prośbę o ponowne podanie swoich danych. Należy też skontaktować się ze sprzedawcą przez telefon.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24