Nowa organizacja ruchu na rzeszowskich ulicach ma związek z uruchomieniem w czwartek zapowiadanych od dawna buspasów. Na kilkudziesięciu najważniejszych skrzyżowaniach drogowcy wymienili sygnalizację świetlną i zamontowali kamery, a pod asfaltem zatopili pętle indukcyjne. Dzięki temu sterowniki mogą zmieniać kolor świateł w oparciu o rzeczywiste natężenie ruchu. Na korki mogą reagować także pracownicy centrum sterowania ruchem, którzy na olbrzymich monitorach obserwują przez cały czas sytuację w mieście.
Śluzy dla autobusów
Kompletną nowością są na rzeszowskich ulicach tzw. śluzy autobusowe.
- To miejsca, w których pojazdy komunikacji miejskiej mogą poprzez buspasy ominąć korek i wysforować się na czoło grupy samochodów czekających na zmianę światła. Dzięki temu autobus wiozący kilkadziesiąt osób dojedzie do celu szybciej - mówi Piotr Magdoń, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.
Największa w mieście śluza funkcjonuje na al. Piłsudskiego, na wysokości centrum handlowego Ameryka. Jako jedyna jest wyposażona w dodatkową sygnalizację świetlną.
- Problem w tym, że nikt nie wytłumaczył jak korzystać z tej nowości. Efekt jest taki, ze część kierowców ignoruje wskazania nowych świateł i zatrzymuje się dopiero przed rondem. Inni stoją na czerwonym już na wysokości "Ameryki". Większość ludzi nie ma też pojęcia co oznaczają wskazania sygnalizatora, który zamiast okrągłych, tradycyjnych sygnałów wyświetla jakieś kreski? - mówi pan Marek z osiedla Nowe Miasto.
W ratuszu wyjaśniają, że kierowcy mają obowiązek stosować się do świateł zamontowanych na nowym wysięgniku, ok. 200 metrów przed skrzyżowaniem.
- Jeśli tu jest czerwone światło, należy się zatrzymać. Wolna przestrzeń, jaka zostaje dzięki temu w kierunku skrzyżowania ma służyć autobusom, które z kolei obowiązuje sygnalizator nad buspasem wyświetlający kreski. Proszę zwrócić uwagę, że światło zmienia się tu wcześniej. Po to, aby autobus mógł ominąć korek i zająć wygodnie pas dla kierunku ruchu, w którym jedzie - mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Na autobusowym sygnalizatorze kreska pozioma jest równoznaczna czerwonemu światłu. Pozioma, ale przerywana jest jak światło żółte. Kreska pionowa oznacza, że można jechać.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?