MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak wybrać najbardziej skuteczny sposób złożenia reklamacji

[email protected] Fof. sxc.hu
W sytuacji gdy towar okazał się wadliwy, nabywca może złożyć reklamację. Jednak przed wyborem sposobu reklamacji powinien zastanowić się, co będzie korzystniejsze: skorzystanie z gwarancji czy tzw. niezdgodnosci towaru z umową - tłumaczy Artur Kondrat, miejski rzecznik praw konsumenta w Rzeszowie.

Wybór sposobu reklamacji jest bardzo istotny

Jeśli zamierzasz reklamować drogi samochód, na który udzielono 5-letniej gwarancji, wówczas wybór drugiej opcji, czyli niezgodności towaru z umową nie będzie dla ciebie korzystny. W tym przypadku prawo reklamacji przysługuje ci jedynie przez 2 lata.

W sytuacji, gdy nabyłeś odkurzacz, na który udzielono rocznej gwarancji, wówczas lepiej skorzystaj z trwającej 2 lata odpowiedzialności sprzedawcy.

Pamiętaj, że posiadając gwarancję, nie tracisz uprawnień wynikających z tzw. niezgodności towaru z umową. Możesz skorzystać z jednej lub drugiej formy w zależności od tego, co ci się bardziej opłaca.

Kiedy towar jest niezgodny z umową

Pojęcie niezgodności towaru z umową jest szersze od wcześniejszej rękojmii i dotyczy nie tylko wad towaru, lecz również innych cech określonych w umowie. Przykładowo - niezgodności z opisem. Korzystając z tej formy reklamacji możemy żądać: naprawy towary, wymiany na nowy, a jeśli to niemożliwe zwroty pieniędzy lub obniżenia ceny towaru.

Jeśli kupiony przez ciebie produkt spożywczy jest nieświeży, podlega reklamacji. Jako kupujący, masz obowiązek powiadomić sprzedawcę niezwłocznie o niezgodności produktu żywnościowego z umową.

Zabieraj paragon ze sklepu, nawet w sytuacji, gdy kupiony produkt niewiele kosztował. Pamiętaj, że sprzedawca zawsze ma obowiązek wydać paragon, jeśli go o to poprosisz. Sprzedawca szybciej uzna twoje zastrzeżenia, jeśli przedstawisz mu dowód zakupu.

Kiedy sprzedawca uwzględni twoją reklamację w pierwszej kolejności możesz żądać wymiany towaru np. zepsutej wędliny na dobrą.


Jeśli wymiana nie jest możliwa, ponieważ w sklepie nie ma takiego towaru, możesz domagać się zwrotu pieniędzy w takiej wysokości, jaka widnieje na paragonie,
ewentualnie obniżenia ceny artykułu spożywczego, jednak tylko przypadku, gdy nadaje się on do konsumpcji i nie zagraża twojemu zdrowiu.

Dokładnie przeczytaj regulamin


Gdy kupujesz w sklepie internetowym koniecznie przeczytaj regulamin i dokładnie zapoznaj się z warunkami kupna i dostawy towaru.
Jeśli kupujesz za granicą najpierw upewnij się, w jakiej walucie podana jest cena, a także ile wynosi koszt zakupu z dostarczeniem do domu.

Ustal od razu sposób zapłaty: gotówką, przelewem czy kartą. Pamiętaj, że dla ciebie najbezpieczniejszy jest sposób „za pobraniem”, czyli po otrzymaniu przesyłki. Wiedz, że możesz reklamować towar niezgodny z umową. Tak samo jak klienci robiący zakupy w tradycyjny sposób. Jeśli towar nie ma wad, możesz z niego zrezygnować w terminie 10 dni od daty otrzymania towaru. Jednak zasada ta nie dotyczy niektórych towarów. Przykładowo - nie można zrezygnować z kaset wideo czy produktów ulęgających szybkiemu zepsuciu.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24