Jak sprawdzić historię pojazdu po VINie

Materiał informacyjny historiaszkod.pl
W znaczącej większości krajów na świecie w celu skutecznej identyfikacji pojazdów drogowych stosuje się rejestrację maszyn. Proces taki najczęściej polega na przydzielaniu określonych danych w taki sposób, aby można było dzięki nim odróżnić dwa identyczne pojazdy od siebie. Aby to jednak było możliwe, część danych musi być zupełnie unikatowa. Oznacza to, że żaden inny pojazd na świecie nie może posiadać takich samych linijek danych. Poza samą identyfikacją pojazdów, dane takie często okazują się użyteczne w sprawdzaniu aktualnego statusu pojazdu. Funkcjonalność ta szczególnie wykazuje się podczas zakupów pojazdów poprzez Internet, gdzie domyślnie jest dosyć ciężko określić, w jak dobrym stanie jest samochód. Jednym z rodzajów danych, który pozwala nam na przeprowadzanie takich czynności, jest VIN (Vehicle Identification Number), co w przetłumaczeniu na język polski oznacza „numer identyfikacyjny pojazdu”.

Korzystając z takiego kodu w celach weryfikacyjnych pojazdu, możemy zyskać sporą ilość użytecznej wiedzy o maszynie. Przykładowo możemy pozyskać dostęp do informacji o wszystkich kontrolach technicznych pojazdu w przeszłości. Wgląd w takie informacje możne nam pozwolić oszacować, w jakim stanie jest obecnie samochód. Ponadto, jeżeli w jakiejkolwiek ofercie sprzedażowej auta miałyby być pewne nieścisłości, my możemy się o tym bezpośrednio dowiedzieć. To dosyć przydatne zastosowanie kodu VIN, gdyż nawet co trzeci pojazd używany jest powypadkowy lub uległ uszkodzeniu. To natomiast ma całkiem istotny wpływ na wysokość ceny takiego pojazdu oraz jej adekwatność względem stanu pojazdu.

Czy jest zatem coś jeszcze, o czym warto wiedzieć w kontekście kodów VIN? Jak właściwie działa taki numer VIN? Odpowiedzi na te pytania oraz inne zagadnienia z nimi związane znajdziecie już w naszym artykule.

Z czego składa się numer VIN oraz na czym polega zaimplementowana w nim historia pojazdów?

Funkcjonowanie kodów VIN często jest przyrównywane do tego jak działają numery PESEL. Wynika to ze wspólnych własności takich jak budowa kodu na podstawie łączenia ciągu znaków oraz posiadanie własnego znaczenia przez wspomniane linijki znaków. To oznacza, że właściwa konstrukcja kodu w żadnym stopniu nie jest losowa, gdyż jest ona bardzo dokładnie przemyślana. Stosunkowo jedyną różnicą między VINem a numerem PESEL jest fakt, że odnoszą się one do zupełnie innych jednostek.

Żeby kod VIN był poprawnie skonstruowany, koniecznie jego budowa musi się składać z liczby 17 symboli. Każdy taki kod musi być również wyprodukowany przez fabrykę, w której pojazd został złożony. Całość szyfru składa się z poszczególnych linijek znaków, gdzie każda linijka oznacza inny parametr maszyny. Wobec tego istnieje opcja odczytania zawartości niektórych danych poprzez samą styczność z kodem. Najczęściej numery VIN są konstruowane według danego szablonu:

  • Znak 1 przedstawia nam kraj, w którym zrealizowana została produkcja pojazdu,
  • Znaki od 2 do 3 oznaczają markę pojazdu wraz z jego przewidywanym zastosowaniem,
  • Znaki od 4 do 8 wskazują szereg informacji pokroju serii pojazdu, jego modelu, rodzaju silnika, nadwozia oraz jego wewnętrznego wyposażenia,
  • Znak 9 stosuje się w celach kontroli szyfrów VIN,
  • Znak 10 wskazuje rok produkcji konkretnego pojazdu,
  • Znak 11 funkcjonuje jako znak identyfikacyjny określonej fabryki, z której wywodzi się pojazd,
  • Znaki od 12 do 17 wykorzystuje się jako przestrzeń do zawarcia numeru seryjnego pojazdu. Jest to wartość unikatowa, więc żaden inny pojazd nie powinien posiadać identycznej końcówki kodu.

Koniecznie trzeba jednak podkreślić, że pewna ilość producentów pojazdów nie stosuje się bezpośrednio do powyższego schematu. Wobec tego może się okazać, że nie będziemy w stanie rozczytać zawartości naszego kodu VIN w taki sposób, jak przewidywaliśmy. Na pomoc przychodzi jednak strona https://www.historiaszkod.pl, która pozwala nam w sposób darmowy na przetłumaczenie naszego kodu VIN. Ponadto, na podstawie zawartych w systemie informacji o pojeździe, możemy także dowiedzieć się o paru innych aspektach. Przykładem jest choćby sprawdzenie wszelkich uszkodzeń pojazdu od momentu jego pierwszego nabycia. Jest to zdecydowanie bardzo przydatne zastosowanie, jeśli chcemy sprawdzić, w jakim stanie są pojazdy wystawione na sprzedaż w internecie. W dzisiejszych czasach korzystanie z kodów VIN jest wręcz tak dużym standardem, że jego brak w jakiejkolwiek ofercie pojazdu może nam sygnalizować o potencjalnej podejrzliwości osoby sprzedającej.

Jak odzwierciedlona jest historia pojazdu po VIN na tabliczkach znamionowych?

Pomimo prostoty w dostępności kodu VIN w naszych dokumentach pojazdu, sporadycznie może być konieczne sprawdzenie oryginalności części pojazdu. Aby tego dokonać, najprościej jest sprawdzić dane na tabliczkach znamionowych, które są rozmieszczone w różnych miejscach w pojeździe. Zasadniczo każdy pojazd posiada takie tabliczki umieszczone gdzie indziej, zatem warto szukać ich w miejscach takich jak:

  • Prawe wzmocnienie boczne oraz obok amortyzatora,
  • Podłoga przed fotelem pasażera lub zaraz obok fotelu,
  • Podłoga pod tylnym siedzeniem,
  • Podłoga w bagażniku,
  • Wzmocnienie czołowe,
  • Przegroda czołowa,
  • Obudowa deski rozdzielczej po lewej stronie,
  • Podłużnica prawej ramy za przednim i tylnym kołem,
  • Prawy słupek środkowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24