Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gimnazjaliści i ósmoklasiści poznali wyniki egzaminów. Najlepiej poradzili sobie z językami,słabiej z matmą

Beata Terczyńska/ OKE
15.04.2019 bydgoszcz egzamin osmoklasisty - poniedzialek sp 31 ulica karlowicza  fot.dariusz bloch/polska press
15.04.2019 bydgoszcz egzamin osmoklasisty - poniedzialek sp 31 ulica karlowicza fot.dariusz bloch/polska press brak
Młodzież poznała wyniki egzaminów na koniec szkoły. Dla gimnazjalistów najtrudniejsze z matematyki okazało się zadanie „na dowodzenie”. Dla ósmoklasistów z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym musieli odczytać z rysunku zależności pomiędzy długościami odpowiednich odcinków, a następnie, wykorzystując umiejętność obliczania pola prostokąta, wyznaczyć wymiary działki.

Egzamin gimnazjalny został przeprowadzony od 10 do 12 kwietnia. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do niego w tym terminie, pisali 3, 4 i 5 czerwca.

Egzamin gimnazjalny składał się z trzech części. W części pierwszej – humanistycznej – gimnazjaliści rozwiązywali zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z języka polskiego (w dwóch odrębnych arkuszach), a w części drugiej – matematyczno-przyrodniczej – zadania z przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii oraz z matematyki (również w dwóch odrębnych arkuszach).

W trzeciej części egzaminu uczniowie rozwiązywali zadania z wybranego języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność analizy i interpretacji tekstów kultury. Większości gimnazjalistów nie przysporzyło również problemów zadanie z historii sprawdzające umiejętność analizy i interpretacji źródła kartograficznego.

Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i interpretowania informacji przedstawionych za pomocą wykresu funkcji, a z biologii − umiejętnością planowania i przeprowadzania doświadczeń.

W środę 10 kwietnia rozpoczął się egzamin gimnazjalny 2019. Ponad 350 tys. uczniów z całej Polski zmierzyło się z testem humanistycznym, sprawdzającym wiedzę z języka polskiego, historii i WOS-u. Zobaczcie zdjęcia ze Szkoły Podstawowej nr 14 w Przemyślu.

Egzamin gimnazjalny 2019 w Szkole Podstawowej nr 14 w Przemy...

Gimnazjaliści przystępujący do egzaminu z języka angielskiego, rosyjskiego oraz hiszpańskiego na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań z zakresu rozumienia ze słuchu. Dla zdających język niemiecki najłatwiejsze okazały się zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku języka francuskiego i włoskiego zdający uzyskali porównywalne wyniki we wszystkich obszarach (rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych).

Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej.
W części humanistycznej z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej, a z historii – zadanie dotyczące chronologii historycznej.

Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie „na dowodzenie”, którego rozwiązanie wymagało znajomości własności stycznej do okręgu, cech przystawania trójkątów, a także samodzielnej analizy problemu i przedstawienia argumentacji matematycznej. Natomiast z chemii – zadanie wymagające prostych obliczeń związanych z zastosowaniem prawa stałości składu.

W trzeciej części egzaminu na poziomie podstawowym uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego i rosyjskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku egzaminu z języka niemieckiego najtrudniejsze dla gimnazjalistów okazały się zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych.

Oto średnie, procentowe wyniki zdających z Podkarpacia:

  • Część humanistyczna z zakresu historii i wiedzy o społeczeństwie - 60
  • Część humanistyczna z zakresu języka polskiego - 65
  • Część matematyczno-przyrodnicza z zakresu przedmiotów przyrodniczych - 50
  • Część matematyczno-przyrodnicza z zakresu matematyki - 44
  • Język angielski – poziom podstawowy - 66
  • Język niemiecki – poziom podstawowy - 49
  • Język rosyjski – poziom podstawowy - 43
  • Język francuski – poziom podstawowy - 54
  • Język hiszpański – poziom podstawowy - 78
  • Język włoski – poziom podstawowy - 73.

Sprawdzian ósmoklasistów przeprowadzony był po raz pierwszy. Trwał od 15 do 17 kwietnia.

Każdy ósmoklasista przystąpił do pisemnego egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych: języka polskiego, matematyki oraz języka obcego nowożytnego.

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem z języka polskiego, które sprawdzało umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystania zawartych w nim informacji. Z matematyki uczniowie wykazali się sprawnością rachunkową – umiejętnością wykonywania prostych obliczeń oraz wykorzystania tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.

Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści rozwiązujący zadania z języka angielskiego najlepiej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi znajdowanie w tekście określonych informacji w tekstach pisanych.

Dla uczniów, którzy przystąpili do egzaminu z języka niemieckiego, najłatwiejsze okazały się zadania zamknięte sprawdzające znajomość funkcji językowych.

Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie sprawdzające umiejętność wyszukiwania potrzebnych informacji w tekście nieliterackim.

Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, w którym zdający musiał odczytać z rysunku zależności pomiędzy długościami odpowiednich odcinków, a następnie, wykorzystując umiejętność obliczania pola prostokąta, wyznaczyć wymiary działki.

Uczniom przystępującym do egzaminu z języka angielskiego największą trudność sprawiły zadania sprawdzające znajomość środków językowych. W przypadku języka niemieckiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było rozwiązanie zadania otwartego sprawdzającego znajomość funkcji językowych. Zarówno w języku angielskim, jak i niemieckim trudne było także zadanie sprawdzające tworzenie wypowiedzi pisemnej.

Oto średnie procentowe wyniki na Podkarpaciu:

  • Język polski - 64
  • Matematyka - 46
  • Język angielski – poziom podstawowy - 57
  • Język niemiecki – poziom podstawowy - 43
  • Język rosyjski – poziom podstawowy - 62
  • Język francuski – poziom podstawowy - 41
  • Język hiszpański – poziom podstawowy - 72
  • Język włoski – poziom podstawowy - 63
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24