UKS sprawdzał czy przedsiębiorcy ewidencjonują sprzedaż nabijając towary na kasy fiskalne i czy dają klientom paragony. Kontrolerów interesowały punkty usługowe i gastronomiczne, hotele oraz sezonowe punkty sprzedaży. Najwięcej mandatów otrzymali handlowcy.
Od 150 zł do 3000 zł
- Średnia kwota mandatu nieznacznie przekraczała 150 zł. Wysokość mandatu uzależniona była m.in. od sytuacji majątkowej sprawcy wykroczenia skarbowego. Od stycznia minimalna jego wysokość wynosi 150 zł, a maksymalna 3 tys. zł – wyjaśnia Teresa Piechowicz z UKS w Rzeszowie.
Wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie, bo dzięki niemu nie tylko łatwiej dochodzić swoich praw, np. w przypadku reklamacji wadliwego towaru czy usługi, ale również porównywać ceny u różnych sprzedawców i kontrolować własne wydatki.
Nie zapominajmy o paragonie
- Paragon to potwierdzenie, że podatek trafił do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy. Większe wpływy do budżetu państwa z tytułu płaconych podatków oznaczają zaś więcej pieniędzy na cele publiczne – zwraca uwagę rzecznik prasowy. - Dążymy by wydawanie paragonów było powszechne i po prostu weszło w nawyk sprzedawcom, zobowiązanym do ewidencjonowania obrotu, a klientom, by je odbierali – dodaje T. Piechowicz.
Jak to w cukierni było
Z tym bywa niestety różnie. W jednej z podkarpackich cukierni inspektor kontroli skarbowej zauważył, że osoba sprzedająca wyroby cukiernicze wybiórczo nabijała na kasę towary. Sprzedaż kremówek, ciastek z galaretką nabijała na kasę, a pączków z nadzieniem – już nie. W trakcie rozmowy tłumaczyła, że w przypadku sprzedaży towaru po obniżonej cenie, nie miała takiego obowiązku.
To było pierwszy raz
- Na ogół jednak sprzedawcy tłumaczą fakt nieewidencjonowania sprzedaży pośpiechem, roztargnieniem, pokazując jednocześnie inne transakcje, które zostały zaewidencjonowane, a nawet twierdzą, że zdarzyło się to im pierwszy raz – mówi Teresa Piechowicz.
Nie bądź jeleń, weź paragon
- Warto podkreślić, że coraz częściej sprzedawcom patrzą na ręce klienci, żądając po dokonanej transakcji paragon. Wraz ze wzrostem świadomości klientów w zakresie praw konsumenckich, wzrasta ilość nabywców żądających paragon. I to jest najważniejszy wymiar akcji „Nie bądź jeleń, weź paragon” – podkreśla rzecznik prasowy UKS w Rzeszowie.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- O tej relacji Rosiewicza i Villas nikt nie wiedział. Prawda wyszła na jaw teraz
- Roxie obwieszona Chanel wybierała obrączki z Kevinem. Mieli wyjątkowe towarzystwo
- Foremniak obnaża sfatygowane stopy. Mogła oszczędzić nam takich widoków? [FOTO]
- Pogrzeb Jacka Zielińskiego wydarzeniem ostatnich lat. Koncerty jak na festiwalu