Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bieszczadzka Kolejka Leśna znów przyciąga turystów

Stanisław Siwak
Bieszczadzka Kolejka Leśna przewozi nawet tysiąc pasażerów dziennie.
Bieszczadzka Kolejka Leśna przewozi nawet tysiąc pasażerów dziennie. Wojciech Zatwarnicki
Bieszczadzka wąskotorówka przewozi w szczycie sezonu turystycznego ponad 1000 pasażerów dziennie. Kursuje o stałych porach. Możliwe są też kursy na zamówienie ciuchcią albo drezyną.

Stanisław Wermiński, leśnik, prezes Fundacji Bieszczadzka Kolejka Leśna ocenia, że w tym sezonie ciuchcia przewiezie więcej turystów niż w 2011 roku. Wtedy z jej usług skorzystało 74 tysiące osób.

Bieszczadzka kolejka leśna przechodziła różne koleje losu. Została zamknięta w 1996 roku, niemal w 100-lecie swego istnienia. Nie dała jej rady ani I ani II wojna światowa. Poradził z nią sobie dopiero plan Balcerowicza.

Decyzja o budowie wąskotorówki zapadła jeszcze za czasów Franciszka Józefa. Najpierw miała to być linia szerokotorowa. Ostatecznie zdecydowano się na wąski tor. Trasa miała zaczynać się w Nowym Łupkowie, następnie biec przez Wolę Michową, Maniów, Balnicę, Żubracze do Cisnej. Końcową stację usytuowano w Majdanie, kilka kilometrów za Cisną.

Szlak budowano w niezwykle trudnym terenie. Przebiegał wśród rwących górskich potoków, mokradeł i skał. W czasie II wojny światowej, podczas bojów na tym terenie zniszczone zostały torowiska. Po wyzwoleniu podjęto decyzję o odbudowie wąskotorówki.
Kolejka była wykorzystywana, jako środek transportu drewna. A także do przewozu ludzi. Mieszkańcy kilkunastu wiosek oraz leśnych osad położonych wzdłuż trasy byli z nią mocno zżyci. Przez dziesiątki lat nie zdarzył się przypadek, aby maszynista nie zatrzymał się, gdy ujrzał idącą z zakupami mieszkankę Duszatyna, Perełuków czy Balnicy.

W swej ponad stuletniej historii kolejka niejeden raz była zagrożona likwidacją. Prawdziwy krach nastąpił jednak z początkiem lat 90-tych wraz z planem Balcerowicza. Transport drewna samochodami okazał się tańszy niż wąskotorówką.

Niemal od chwili zlikwidowania kolejki liczni entuzjaści, na czele z leśnikiem Stanisławem Wermińskim, zaczęli podejmować starania o jej ponowne uruchomienie. Uruchomiono Fundację Bieszczadzka Kolejka Leśna.

Po kilku latach, kolejka znowu wyruszyła na szlak. Od razu stała się wielka atrakcją turystyczną, a wielu przyjezdnych z Warszawy, Lublina czy gdańska nie wyobraża sobie pobytu w Bieszczadach bez przejazdu "Tatarską Strzałą".

Rozkład jazdy

Wyjazdy ze stacji głównej w Majdanie k. Cisnej do - i z powrotem
Lipiec, sierpień, wrzesień do 21 października 2012 r.
Od poniedziałku do piątku
Przysłup - 10.00; Balnica - 13.00
Sobota, niedziele i święta - sierpień, wrzesień
Przysłup - 10.00; Balnica 13.00
Październik
Przysłup - 10.00

Aktualny cennik

Majdan - Przysłup (bilet normalny: 14 zł, ulgowy 11)
Majdan - Przysłup - Majdan (normalny: 21, ulgowy: 15)
Majdan - Balnica (normalny: 12, ulgowy: 10)
Majdan - Balnica - Majdan (normalny: 17, ulgowy: 13)
UWAGA! Możliwe są także przejazdy pociągiem na zamówienie.

Gdzie kupisz bilet?

Bilety sprzedaje kasa na stacyjce w Majdanie k. Cisnej od godz. 9.00. Czynna do wyczerpania wszystkich biletów w dniu wyjazdu. Tel. 13 468 63 35.
Bilety można nabyć m in. w Gminnym Centum Informacji w Lutowiskach - tel. 13 461 03 13. Sprzedaje je również firma God - Pol - Solina - Zapora tel. 502 296 781; Extreme - Sport Cisna - kiosk w centrum Cisnej tel. 695 516 432.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24