Stanisław Wermiński, leśnik, prezes Fundacji Bieszczadzka Kolejka Leśna ocenia, że w tym sezonie ciuchcia przewiezie więcej turystów niż w 2011 roku. Wtedy z jej usług skorzystało 74 tysiące osób.
Bieszczadzka kolejka leśna przechodziła różne koleje losu. Została zamknięta w 1996 roku, niemal w 100-lecie swego istnienia. Nie dała jej rady ani I ani II wojna światowa. Poradził z nią sobie dopiero plan Balcerowicza.
Decyzja o budowie wąskotorówki zapadła jeszcze za czasów Franciszka Józefa. Najpierw miała to być linia szerokotorowa. Ostatecznie zdecydowano się na wąski tor. Trasa miała zaczynać się w Nowym Łupkowie, następnie biec przez Wolę Michową, Maniów, Balnicę, Żubracze do Cisnej. Końcową stację usytuowano w Majdanie, kilka kilometrów za Cisną.
Szlak budowano w niezwykle trudnym terenie. Przebiegał wśród rwących górskich potoków, mokradeł i skał. W czasie II wojny światowej, podczas bojów na tym terenie zniszczone zostały torowiska. Po wyzwoleniu podjęto decyzję o odbudowie wąskotorówki.
Kolejka była wykorzystywana, jako środek transportu drewna. A także do przewozu ludzi. Mieszkańcy kilkunastu wiosek oraz leśnych osad położonych wzdłuż trasy byli z nią mocno zżyci. Przez dziesiątki lat nie zdarzył się przypadek, aby maszynista nie zatrzymał się, gdy ujrzał idącą z zakupami mieszkankę Duszatyna, Perełuków czy Balnicy.
W swej ponad stuletniej historii kolejka niejeden raz była zagrożona likwidacją. Prawdziwy krach nastąpił jednak z początkiem lat 90-tych wraz z planem Balcerowicza. Transport drewna samochodami okazał się tańszy niż wąskotorówką.
Niemal od chwili zlikwidowania kolejki liczni entuzjaści, na czele z leśnikiem Stanisławem Wermińskim, zaczęli podejmować starania o jej ponowne uruchomienie. Uruchomiono Fundację Bieszczadzka Kolejka Leśna.
Po kilku latach, kolejka znowu wyruszyła na szlak. Od razu stała się wielka atrakcją turystyczną, a wielu przyjezdnych z Warszawy, Lublina czy gdańska nie wyobraża sobie pobytu w Bieszczadach bez przejazdu "Tatarską Strzałą".
Rozkład jazdy
Wyjazdy ze stacji głównej w Majdanie k. Cisnej do - i z powrotem
Lipiec, sierpień, wrzesień do 21 października 2012 r.
Od poniedziałku do piątku
Przysłup - 10.00; Balnica - 13.00
Sobota, niedziele i święta - sierpień, wrzesień
Przysłup - 10.00; Balnica 13.00
Październik
Przysłup - 10.00
Aktualny cennik
Majdan - Przysłup (bilet normalny: 14 zł, ulgowy 11)
Majdan - Przysłup - Majdan (normalny: 21, ulgowy: 15)
Majdan - Balnica (normalny: 12, ulgowy: 10)
Majdan - Balnica - Majdan (normalny: 17, ulgowy: 13)
UWAGA! Możliwe są także przejazdy pociągiem na zamówienie.
Gdzie kupisz bilet?
Bilety sprzedaje kasa na stacyjce w Majdanie k. Cisnej od godz. 9.00. Czynna do wyczerpania wszystkich biletów w dniu wyjazdu. Tel. 13 468 63 35.
Bilety można nabyć m in. w Gminnym Centum Informacji w Lutowiskach - tel. 13 461 03 13. Sprzedaje je również firma God - Pol - Solina - Zapora tel. 502 296 781; Extreme - Sport Cisna - kiosk w centrum Cisnej tel. 695 516 432.
Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Taka naprawdę jest Ewa Drzyzga. Koleżanka z planu mówi, że się nie zakumplowały
- Dorosły syn Grechuty uciekł z domu na dwa lata. Prawdę powiedział po jego śmierci
- Tak wyglądają nieznani uczestnicy "Rolnik szuka żony". Fani muszą sporo nadrobić...
- Syn Bachledy-Curuś poszedł z ojcem w miasto! Przypomina mamę? | ZDJĘCIA