Gotuj na parze także w mikrofalówce

Gotuj na parze także w mikrofalówce

ala

Nowiny

Aktualizacja:

Nowiny

Torebki do gotowania na parze w kuchence mikrofalowej to nowość, która wielu osobom na pewno przypadnie do gustu.

Torebki do gotowania na parze w kuchence mikrofalowej to nowość, która wielu osobom na pewno przypadnie do gustu. ©Fot. Jan Niezbędny

Sposób na zdrowy posiłek dla zabieganych.
Torebki do gotowania na parze w kuchence mikrofalowej to nowość, która wielu osobom na pewno przypadnie do gustu.

Torebki do gotowania na parze w kuchence mikrofalowej to nowość, która wielu osobom na pewno przypadnie do gustu. ©Fot. Jan Niezbędny

Chyba niewiele osób trzeba dziś przekonywać, że gotowanie na parze to najlepszy sposób na ciepłe warzywa i owoce. Tak przygotowane nie tracą wielu cennych witamin. W dodatku nowinki w sztuce kulinarnej pozwalają nam uporać się z takim obiadem bardzo szybko.

Gotowanie na parze to najzdrowsza metoda przygotowywania potraw. Nie dość, że zachowujemy w produktach witaminy, to dodatkowo unikamy nadmiaru kalorii spożywanych w potrawach smażonych czy pieczonych.

W garnku czy worku

Gotować na parze możemy tradycyjnie - korzystając ze specjalnego, kilkupoziomowego garnka, w którym dolne naczynie służy jako pojemnik na gotującą się woda, a te wyżej posiadają w dnie dziurki, przez które para ogrzewa produkty. Są też elektryczne parowary. A do grona urządzeń, dzięki którym możemy przygotować taki zdrowy posiłek dołączyły też kuchenki mikrofalowe. To zasługa specjalnych torebek do gotowania na parze, jakie pojawiły się w sklepach.

Tak i tak dobrze

W kuchence mikrofalowej, podobnie jak i na zwykłej kuchence możemy gotować na parze warzywa i owoce, a także drób, ryby i owoce morza. Jak gotować w woreczku? Produkty rozdrabniamy na kawałki podobnej wielkości (dzięki temu potrawa będzie równomiernie upieczona). Potem wkładamy do torebki, zamykamy i uruchamiamy kuchenkę mikrofalową. Po 5-10 minutach otrzymamy gotowe danie, o naturalnym kolorze i aromacie, które posiada więcej wartości odżywczych w porównaniu z potrawami gotowanymi tradycyjnie.

W kilku woreczkach

Czy wiesz, że...


- 95 proc. - prawie całe żelazo zawarte w warzywach zostaje utracone, gdy gotujemy je w wodzie

- 85 proc. - aż tyle witaminy C jest tracone, gdy frytki są dwukrotnie smażone (tak są przygotowywane we wszystkich fastfoodach)

- 75 proc. - utrata wapnia przy gotowaniu w wodzie

- 64 proc. - o tyle witaminy A tracą jarzyny gotowane w wodzie

- 40 proc. - tyle witaminy B1 gubisz gotując mięso lub ryby

- 40 proc. - za każdym razem gotując warzywa w wodzie tracisz średnio aż tyle witamin B6, B1, PP.



Tak jak do parowara pakujem różne produkty na różne piętra, tak do kuchenki mikrofalowej możemy włożyć naraz kilka produktów w różnych torebkach. Potrawy przyprawiamy do smaku - możemy użyć ziół świeżych lub suszonych - ich aromat równomiernie rozejdzie się w torebce. Mięso dobrze jest dla smaku zamarynować przed pieczeniem. Tak przygotowane dania nie wymagają dodatku tłuszczu!

Ewa Sypnik, dietetyk poradni Dietosfera:

Osoby dbające o zdrowie i poszukujące sposobu zachowania cennych i wartościowych dla organizmu składników w przygotowywanych potrawach, powinny zdecydować się na gotowanie na parze. Gotowanie na parze, np. ziemniaków, pozwala zachować 4 razy więcej witaminy C niż w przypadku tradycyjnego gotowania w wodzie! Tradycyjne gotowanie, pieczenie i smażenie narażają produkty na długotrwały kontakt z wodą czy tłuszczem oraz wysoką temperaturą - a więc dwa czynniki, które mocno wpływają na utratę witamin.

Gotowanie na parze, szczególnie w torebkach do gotowania w mikrofalówce, pozwala zaoszczędzić znaczną część tych witamin oraz składników odżywczych i mineralnych. Nie naraża ich ani na tak długą obróbkę termiczną, ani na "wypłukiwanie" witamin, które najczęściej są tracone przez odlewaną w tradycyjnym gotowaniu wodę.




Komentarze

Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy na nowiny24.pl

Wideo