Nowiny24
    Polecamy

    Polecamy na weekend

    Rozwiń
    Nowiny24
    Zwiń

    Polecamy na weekend

    Lubisz zagadki logiczne? Jesteś spostrzegawczy? Zmierz się z naszym szybkim testem na inteligencję. Wynik 12/15 będzie sukcesem!

    Egzamin gimnazjalny 2012: Język polski - arkusze i...

    Egzamin gimnazjalny 2012: Język polski - arkusze i odpowiedzi

    gkr

    Nowiny

    Nowiny

    Uczennica Gimnazjum nr 10 w Rzeszowie w trakcie testu humanistycznego.

    Uczennica Gimnazjum nr 10 w Rzeszowie w trakcie testu humanistycznego. ©Krystyna Baranowska

    Dziś gimnazjaliści zakończyli test humanistyczny egzaminu gimnazjalnego 2012. Pobierz arkusz i sprawdź odpowiedzi z egzaminu.
    Uczennica Gimnazjum nr 10 w Rzeszowie w trakcie testu humanistycznego.

    Uczennica Gimnazjum nr 10 w Rzeszowie w trakcie testu humanistycznego. ©Krystyna Baranowska

    Egzamin gimnazjalny 2012: arkusz z języka polskiego

    Sugerowane odpowiedzi z egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego 2012, które podajemy poniżej należy porównać z arkuszem zadań dostępnym w linku powyżej.


    Egzamin gimnazjalny 2012: język polski - odpowiedzi

    Zadanie 1 - 6
    Przeczytaj tekst (fragment "Zemsty" Aleksandra Fredry) i wykonaj zadania


    1. Papkin podejmuje rozmowę z Podstoliną, żeby
    C. nakłonić ja do oddania ręki Cześnikowi

    2. W jaki sposób Papkin rozpoczyna rozmowę z Podstoliną i co chce przez to osiągnąć
    1 - Przesadnie ja komplementuje ponieważ C - chce wywiązać się ze złożonej obietnicy

    3. Które zdanie trafnie charakteryzuje Papkina?
    D. W rozmowach z kobietami używa zawsze kwiecistego języka

    4. Przyporządkuj poniższe cechy postaciom dramatu, a następnie do każdej z tych cech dobierz po jednym synonimie spośród podanych.
    Odpowiedź A.
    Cześnik - porywczość - gwałtowność
    Rejent - dwulicowość - obłuda -
    Papkin - tchórzostwo - bojaźliwość

    5. Na których ilustracjach zostały ukazane sceny z "Zemsty". Wskaż właściwa odpowiedź
    Odpowiedź B.

    6. W tabeli zamieszczono informacje dotyczące Zemsty. Rozstrzygnij, która z nich jest fałszywa.
    Odpowiedź 4 + Utwór kończy się sceną pojedynku

    Zadania 7 - 11
    Przeczytaj tekst i wykonaj zadania ("Zemsta" Teatr Rozmaitości w Warszawie, 1924)


    7. Pierwszy akapit tekstu Boya świadczy o
    D. emocjonalnym stosunku autora do opisywanych

    8. Pisząc o "niezwykłych znakach na niebie i ziemi", autor recenzji miał na uwadze
    C. atmosferę przed premierą "Zemsty"

    9. Określenie "same tuzy" odnosi się do
    C. wszystkich aktorów grających w przedstawieniu

    10. Którym wyrazem należy uzupełnić zapisane niżej zdanie odnoszące się do przedwojennej publiczności teatralnej?
    B. ówczesna

    11. W tabeli zapisano informacje na temat recenzji Tadeusz Boya-Żeleńskiego. Rozstrzygnij, która z nich jest prawdziwa.
    1. Reżyserska interpretacja "Zemsty" przeszkadza widzom

    Zadania 12 - 16
    Przeczytaj tekst i wykonaj zadania (Ignacy Krasicki, "Podróżny")


    12. Bohater utworu przestał narzekać na deszcz, gdy
    C. ocalił dzięki niemu życie

    13. Które stwierdzenie oddaje sens morału zawartego w bajce Ignacego Krasickiego?
    D. To, co przykre, może mieć szczęśliwy koniec.

    14. W tabeli zamieszczono informacje dotyczące bajki "Podróżny". Wskaż, która z nich jest fałszywa.
    3F. bajka "Podróżny" oparta jest na motywie fantastycznym

    15. W pierwszym wersie bajki w funkcji podmiotu występuje wyraz
    B. wędrujący

    16. Czy forma "bogi" w zdaniu Gniewał się wędrujący i przeklinał bogi jest zgodna z obowiązującą ówcześnie formą językową? Wskaż poprawne przyporządkowanie.
    2A. Nie, ponieważ biernik liczby mnogiej ma dziś wyłącznie końcówkę - ów.

    Zadania 17 - 21
    Przeczytaj tekst i wykonaj zadania. (Jan Miodek "Ojczyzna polszczyzna dla uczniów" - fragment)


    17. W tytule tekstu Jana Miodka zostały zastosowane
    C. zapożyczenia

    18. Którymi wyrazami, zgodnie z norma wzorcową, można wypełnić lukę w zdaniu?
    A. nadzwyczaj i wyjątkowo

    19. Dlaczego, według autora, niewłaściwe jest dodawanie cząstki mini- do takich wyrazów jak słowniczek, auto?
    B. Dodana cząstka powtarza znaczenie formantu słowotwórczego

    20. Aby nadać wyrazom znaczenie "mały", "o niewielkim rozmiarze", uzywa się formantów
    D. -ik, -ek, - ka

    21. Wyjaśnij przed czym przestrzega Jan Miodek w swojej wypowiedzi. Jakie skutki dla naszego języka może mieć zjawisko opisane przez autora?
    Przykładowa odpowiedź: Jan Miodek przestrzega przed nadużywaniem zapożyczonych cząstek, takich jak a -, anty - , eks - , ekstra -. Może to prowadzić do zubożenia języka polskiego, wypierania wyrazów rodzimych, zmniejszania sprawności językowej.


    Źródło:
    Egzamin gimnazjalny 2012: język polski - odpowiedzi i arkusz pytań - www.echodnia.pl

    Czytaj treści premium w Nowinach24 Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo