Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zarejestrować auto z Anglii?

Bartosz Gubernat
Największym kłopotem, z jakim trzeba uporać się przed zarejestrowaniem angielskiego auta w Polsce jest przeróbka wnętrza i układu kierowniczego. Taka przeróbka może kosztować nawet 4-5 tys. zł.
Największym kłopotem, z jakim trzeba uporać się przed zarejestrowaniem angielskiego auta w Polsce jest przeróbka wnętrza i układu kierowniczego. Taka przeróbka może kosztować nawet 4-5 tys. zł. BARTOSZ GUBERNAT
Samochód używany z Anglii? Czemu nie! Atuty to bardzo atrakcyjne ceny, przyzwoity stan techniczny. Są jednak i minusy.

Największy to wysokie koszty przeróbki układu kierowniczego z prawej na lewą stronę.

Na polskich drogach bardzo szybko przybywa samochodów z kierownica po prawej stronie, na brytyjskich numerach rejestracyjnych. Wiele z nich przywożą do kraju Polacy, którzy pracowali w Anglii i przed powrotem do kraju nie zdecydowali się na sprzedaż auta, kupionego na czas pobytu za granicą.

Wyspy Brytyjskie coraz bardziej popularne stają się też wśród importerów aut, którzy wiedzą, że można "anglikach" można nieźle zarobić.

Konieczne przeróbki

Załatwienie formalności krok po kroku

1. Opłata akcyzy w urzędzie celnym.
2. Wizyta w urzędzie skarbowym, zapłata za zwolnienie z podatku VAT.
3. Przeróbka u mechanika.
4. Pierwsze badanie techniczne w kraju.
5. Rejestracja samochodu wydziale komunikacji urzędu miasta lub starostwa powiatowego.

Zanim kierowca podejmie decyzję o imporcie auta z wysp brytyjskich, powinien pamiętać, że do rejestracji takiego wozu w Polsce będzie musiał go przerobić. Polskie przepisy nie dają bowiem możliwości dopuszczenia do ruchu pojazdu z kierownicą po prawej stronie.

- Dlatego konieczna jest wymiana deski rozdzielczej wraz z niektórymi przyrządami oraz przekładni kierowniczej - mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy.

- Największym problemem jest zamiana ścianki grodziowej, oddzielającej kabinę od silnika. Niestety, tylko w niektórych modelach samochodów otwory na osprzęt są po obu jej stronach. Koszt całkowitej przeróbki, w zależności od marki to w przypadku aut popularnych na polskim rynku ok. 2-5 tys. zł.

Jedziemy do diagnosty

Dopiero z tak przerobionym samochodem można zacząć załatwianie formalności związanych z rejestracją. Podobnie jak w przypadku aut ściąganych z innych krajów Unii Europejskiej najpierw należy zapłacić w Urzędzie Celnym akcyzę (3,1 proc. wartości auta w przypadku silnika o poj. mniejszej niż 2000 ccm, oraz 13,6 proc. w przypadku pozostałych aut).

Później w Urzędzie Skarbowym opłacamy 160 zł za zwolnienie z podatku VAT. Wykonujemy także pierwsze badanie techniczne w kraju, które kosztuje ok. 200 zł. Przed wizytą w wydziale komunikacji trzeba jeszcze przetłumaczyć na język polski umowę kupna wozu i wszystkie jego dokumenty.

Koszt takiej usługi wynosi ok. 150 zł. Dopiero wówczas (oczywiście, jeżeli diagnosta potwierdzi, że samochód jest sprawny i nadaje się do ruchu) możemy pójść do wydziału komunikacji po nowe tablice rejestracyjne. W większości przypadków całkowity koszt załatwienia tych wszystkich formalności nie przekracza 1500 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24