Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni PiS i PO chcą kolosalnych zmian na rzeszowskich drogach

Bartosz Gubernat
Archiwum
Rzeszowscy radni planują drogowe inwestycje. To m.in. połączenie ul. Lubelskiej z Krakowską i dwupoziomowe skrzyżowanie na osiedlu Pobitno.

- Tegoroczny budżet Rzeszowa za kilka rzeczy można pochwalić, ale brakuje w nim dwóch ważnych inwestycji. To przedłużenie al. Rejtana na północ do ul. gen. Maczka oraz połączenie wiaduktem nad torami kolejowymi, ul. Wyspiańskiego z al. Cieplińskiego. Będziemy o nie wnioskować w ciągu roku - zapowiada Robert Kultys, rzeszowski radny PiS.

Miliony na program transportowy

Plan wydatków miasta na 2015 rok radni uchwalili we wtorek. Przeznaczyli na inwestycje ponad 538 mln zł, lwią część tej kwoty zapisując na dokończenie tzw. programu transportowego. M.in. dzięki temu między ul. Rzecha i Lubelską powstanie dwupasmowa trasa z najdłuższym i najwyższym w mieście mostem.

I chociaż inwestycję chwalą zarówno radni PiS jak i PO, podczas wtorkowej debaty przedstawiciele obu klubów zaproponowali prezydentowi Tadeuszowi Ferencowi poszerzenie listy inwestycji o kolejne zadania. Zdaniem Roberta Kultysa zarówno wiadukt w rejonie ul. Wyspiańskiego, jak i połączenie al. Rejtana z ul. gen. Maczka będą miały kluczowe znaczenie po zaplanowanym na ten rok uruchomieniu buspasów w centrum Rzeszowa.

- Na pewno trzeba się spodziewać korków. Trudno jeździło się po mieście już jesienią, kiedy z powodu przebudowy zamykano pojedyncze pasy na kilku skrzyżowaniach. Teraz na wielu ulicach drogi będą zwężone nie tylko miejscowo, ale na całej długości. Dlatego budowa nowych połączeń jest niezbędna - mówi Robert Kultys.

W ratuszu odpowiadają, że przedłużenie al. Rejtana jest już zaplanowane, a jego pierwszy etap zakończy się w tym roku. Nowa droga doprowadzi póki co tylko do zaplanowanego nad rzeką targowiska. Do ul. Ciepłowniczej, albo bezpośrednio go gen. Maczka zostanie przedłużona dopiero później.

- Prace będziemy mogli zacząć dopiero, kiedy kolej przebuduje tu swoje tory. Pomysł jest bardzo dobry, zależy nam na tej inwestycji - mówi Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.

Zdaniem Roberta Kultysa przedłużenie al. Rejtana, przy dodatkowym poszerzeniu ul. gen. Maczka znacząco usprawni ruch między centrum Rzeszowa, a północną częścią miasta. Zamiast jechać przez al. Piłsudskiego, kierowcy ominą śródmieście nową trasą, a następnie skierują się na poszerzoną i przebudowaną al. Wyzwolenia.

- Mało się o niej mówi, a to jedna z bardziej trafionych i istotnych inwestycji drogowych ostatnich lat. W tym rejonie będziemy jeszcze wnioskować o rondo na obecnym skrzyżowaniu alei z ul. Okulickiego - mówi radny Kultys.

Aby ożywić nowy most powstający na Załężu, proponuje budowę dalszego ciągu trasy: od ul. Lubelskiej do ul. Warszawskiej, a następnie do strefy ekonomicznej Dworzysko. Tu droga łączyłaby się z ul. Krakowską, skąd jest już bardzo blisko do węzła drogi ekspresowej S19 w Świlczy.

- Ta propozycja jest zbieżna z naszymi planami. Mamy już koncepcję i część dokumentów, trzeba jeszcze wykonać tylko projekt budowlany takiego połączenia. W rozdaniu pieniędzy unijnych na lata 2014-2020 będziemy chcieli wykonać pierwszy fragment, od ul. Lubelskiej do Warszawskiej. Koszt robót szacujemy na ok. 40-50 mln zł, a jeśli dodamy do tego kolejny odcinek drogi w stronę ul. Krakowskiej całość przekroczy 100 mln zł - mówi Piotr Magdoń, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie.

Platforma chce modernizować skrzyżowania

Z kolei propozycje Platformy Obywatelskiej to przede wszystkim modernizacja głównych rzeszowskich skrzyżowań.

- Chcielibyśmy zacząć od modernizacji dróg w rejonie szpitala MSW. Ul. Krakowska mogłaby pobiec tutaj górą, a pod nią proponujemy puścić al. Witosa i ul. Okulickiego - mówi Jolanta Kaźmierczak, przewodnicząca klubu radnych PO.

Podobne plany jej ugrupowanie ma także wobec ronda Pobitno, do którego dochodzą ul. Lwowska oraz al. Armii Krajowej, i Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego.

- Dwa poziomy widzimy także u zbiegu al. Rejtana z Powstańców Warszawy, Sikorskiego i Armii Krajowej. Zależy nam na szybkim opracowaniu dokumentów, dlatego złożymy wniosek o zabezpieczenie pieniędzy na ten cel. Na rondzie Dmowskiego odpowiednio wcześnie nie zaplanowano takiej zabudowy i dzisiaj nie ma tu specjalnie miejsca na dwupoziomowe skrzyżowanie - mówi J. Kaźmierczak.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24