Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzeszów oglądał w Berlinie nadziemną kolejkę [WIDEO]

Bartosz Gubernat
Na targi do Berlina kolejka przypłynęła przez Hamburg. Transportowały ją dwa statki.
Na targi do Berlina kolejka przypłynęła przez Hamburg. Transportowały ją dwa statki. Bartosz Gubernat
Pierwszą linię nadziemnej kolejki Rzeszów chce zbudować do 2020 roku. Warunek? Unijna dotacja, dzięki której warte ok. 300 mln zł przedsięwzięcie kosztowałoby maksymalnie 45 mln zł.

- Kolejką już wcześniej jeździliśmy w Kanadzie, ale wówczas nie była jeszcze do końca zmontowana. W Berlinie mieliśmy wreszcie okazję obejrzeć finalny produkt, jaki producent zbudował dla miasta Rijad w Arabii Saudyjskiej. Jestem pod dużym wrażeniem. To nowoczesny i bardzo wydajny pojazd, który z powodzeniem można porównać do metra. Z tym, że jego uruchomienie jest znacznie tańsze - mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Delegacja z Rzeszowa w ubiegłym tygodniu uczestniczyła w największych na świecie targach kolejowych Inno Trans w Berlinie. Swoje produkty, przede wszystkim pociągi, tramwaje i systemy kolejowe zaprezentowało tu kilkuset wystawców w całego świata.

Kanadyjski Bombardier oprócz nowoczesnych lokomotyw i pociągów przywiózł nadziemną kolejkę, jaką od kilku lat planuje uruchomić Rzeszów. Jego produkt zrobił podczas prezentacji prawdziwą furorę.

- To najnowszy model kolejki jednoszynowej. Może ona jechać z prędkością do 80 km/h, jest dedykowany do ruchu wewnątrzaglomeracyjnego. Aktualnie budujemy takie systemy dla Rijadu oraz brazylijskiego Sao Paulo - mówi Janusz Kućmin, przedstawiciel Bombardiera na Polskę.

Zaprezentowana w Berlinie Innovia 300 jest w stanie przewieźć w ciągu godziny od 9 do 48 tysięcy pasażerów. Jej wydajność zależy od długości składu, który może być zbudowany minimum z dwóch, maksimum z ośmiu członów. Pojazdy działają bezobsługowo, za postój na stacjach odpowiada komputer.
Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa monitoring składający się z systemu kamer zamontowanych w wagonach i na przystankach. Zadaniem tych drugich jest kontrola, czy wszyscy ludzie wsiedli do środka i można już zamknąć drzwi. Na postoju minimalny poziom hałasu to 66 dB, a w ruchu przy pełnej prędkości 71-73 dB. Dla porównania samochód osobowy emituje 60-80 dB, ciężarówka 80-100 dB, a metro ze stalowymi kołami 80 dB.

- Koszt budowy pierwszej linii szacujemy na 200-300 mln zł i chcielibyśmy ją uruchomić do 2020 roku. Oczywiście, jeśli uda się pozyskać dofinansowanie z UE - mówi wiceprezydent Ustrobiński.

Pierwszą linię Rzeszów chce uruchomić między główną stacją PKP a miasteczkiem akademickim Politechniki Rzeszowskiej. Druga poprowadzi przez ul. Lisa-Kuli z powrotem na dworzec kolejowy.

Więcej informacji i zdjęć nowoczesnej kolejki w piątkowym, papierowym wydaniu Nowin

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24