- To bez wątpienia jeden z największych projektów informatycznych w historii regionu. W 160 urzędach zamontowaliśmy aż 6806 nowych zestawów komputerowych. W połączeniu ze specjalnym oprogramowaniem we wrześniu stworzą system, dzięki któremu ponad 400 różnego rodzaju spraw będzie można załatwić przez internet, w wielu przypadkach bez wychodzenia w domu - tłumaczy Konrad Łoboda, zastępca dyrektora departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego.
Podkarpacki System e-Administracji Publicznej będzie kosztował aż 100 mln zł, ale 85 procent dopłaci do niego Unia Europejska. Ma zbliżyć nasze urzędy do standardów zachodnioeuropejskich, gdzie składanie wniosków o wydanie dowodu osobistego czy rejestrację samochodu od dawna nie wymaga wizyty w urzędzie. Na Podkarpaciu sprawy możliwe do załatwienia przez internet będą podzielone na cztery kategorie. Najwięcej, aż 200 takich e-usług będzie polegało na udzieleniu petentowi kompleksowej informacji na interesujący go temat. - Kolejnych 150 usług to interakcja jednostronna. Oznacza to, że mieszkaniec będzie mógł np. pobrać z systemu formularz, ale po uzupełnieniu trzeba będzie dostarczyć go do urzędu osobiście lub tradycyjną pocztą. Pobranie, uzupełnienie i złożenie wniosku bez wychodzenia z domu będzie możliwe w przypadku 50 e-usług - mówi dyrektor Łoboda.
Niestety ze względu na polskie prawo, załatwienie spraw całkowicie bez wychodzenia z domu na razie przewidziano tylko dla 20 e-usług. Urzędnicy przekonują, że w przypadku zmiany przepisów system będzie można tak modyfikować, aby z czasem zwiększać rolę internetu, przedkładając ją nad osobiste wizyty w urzędach. Katalog wszystkich e-usług będzie gotowy latem i zostanie przygotowany tak, aby nie dublować się z działającą już w wielu urzędach platformą ePUAP. - System pozwoli np. złożyć wniosek o pozwolenie na budowę, czy prośbę o obliczenie stawki podatku od nieruchomości - mówi Dariusz Baran z firmy Atos IT Services, która odpowiada za budowę platformy. Na podział zadań między poszczególne kategorie trzeba jednak jeszcze zaczekać.
W Urzędzie Miasta Rzeszowa nowe komputery są już zamontowane.
- Kończymy testy połączeń z urzędem marszałkowskim, w czwartek zaczynamy instalację oprogramowania obsługującego nowy system. Na połowę kwietnia zaplanowaliśmy szkolenia pracowników. Z elektronicznym obiegiem dokumentów chcemy ruszyć już w czerwcu - mówi Lesław Bańdur, dyrektor Biura Obsługi Informatycznej i Telekomunikacyjnej Urzędu Miasta Rzeszowa.
- Dzięki obiegowi każdy dokument, który do nas wpłynie będziemy mieć pod stałą kontrolą. Od ręki sprawdzimy, w którym jest wydziale, kto i w jaki sposób nad nim pracuje. Sporo oszczędzimy na papierze, bo nie trzeba będzie drukować już stosów dokumentów. Poza tym przesyłanie druków przez sieć skróci czas obsługi mieszkańców - wyjaśnia Marcin Stopa, sekretarz miasta Rzeszowa.
Wystarczy założyć bezpłatne konto
Dyrektor Łoboda zapewnia, że wszystkie urzędy będą korzystać z PSeAP-u od 12 września. Wtedy też zostanie uruchomiony nowy katalog ponad 400 e-usług. Aby z nich korzystać wystarczy założyć swój profil w internecie i zalogować się w systemie. Oczywiście bezpłatnie. Z myślą o mieszkańcach regionu, którzy nie mają komputerów z dostępem do Internetu w urzędach staną infomaty, za pomocą których będzie można wykonać wszystkie czynności w taki sam sposób, jak w domu. Wprowadzenie nowego systemu nie zmniejszy dostępności urzędów w tradycyjnej formie.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?