Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nauczyciel: można przekazywać wiedzę w ciekawy sposób

Rozmawiała Małgorzata Motor
Archiwum
Rozmowa z MAŁGORZATĄ MURDZIĄ, nauczycielką j. angielskiego z Leżajska.

- Szkoła Podstawowa Nr 1 jako jedyna w kraju realizuje z czterema zagranicznymi szkołami projekt Comenius "Around the World A Race for the Environment". Czego on dotyczy?

- "Dookoła świata, dbając o środowisko" to projekt wyjątkowy, bo dotyczy ochrony środowiska ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego. Połączony jest z rejsem dookoła świata Vendee Globe, w którym uczestniczą żeglarze o światowej sławie. Uczniowie biorący udział w tym projekcie uczą się, jak dbać o środowisko wodne i jednocześnie współpracują ze sławnymi żeglarzami.

- Na czym ta współpraca polega?

- W projekcie uczestniczą dwie szkoły z Francji, po jednej z Anglii, Polski i Hiszpanii. Każda ściśle współpracuje z jednym żeglarzem. Dla przykładu, szkoła z Roquesteron współpracuje z Jean Pierre-Dick, a leżajska "jedynka" ze Zbigniewem Gutkowskim, który w sposób atrakcyjny przybliża uczniom geografię świata, położenie kontynentów i ich kulturę. Jest to też okazja do zainteresowania młodzieży żeglarstwem. Niedawno, dzieci śledziły Zbigniewa Gutkowskiego, który po 11 dniach żeglowania na jachcie "Energa" musiał się wycofać z wokółziemskich regat Vendee Globe z powodu problemów z elektroniką. Uczniowie jednak się cieszą, że Gutek przyznał, że mimo przeciwności losu, nie zrezygnuje z walki o zwycięstwo w następnym wyścigu. Celem nadrzędnym projektu jest jednak dbałość o środowisko, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska wodnego.
- Jak zatem należy dbać o środowisko wodne?

- Uczniowie z czterech krajów przygotowali statut, w którym wypunktowali najistotniejsze zachowania. Między innymi to, że należy dbać o każdą kroplę wody, bo woda to życie. Żyć w harmonii ze światem morskim, bez plastikowych kontynentów, czyli bez ich zaśmiecania. Szanować obszary chronione. Nie zabijać dla jedzenia wielorybów i zagrożonych wyginięciem ryb. Respektować zasady połowu ryb i szanować morskie prawa. Segregować odpady, redukować zużycie przedmiotów. Preferować odnawialną i czystą energię.

- Gdzie znajduje się ten statut?

- Został on wręczony dwudziestu żeglarzom w Les Sables d'Olonne tuż przed rozpoczęciem regat, bo są oni idealnym łącznikiem między uczestnikami projektu, a całym światem. Wydarzeniu towarzyszyła prasa i telewizja, a pierwsza transmisja z naszego spotkania z żeglarzem angielskim, Mikem Goldingiem miała miejsce w dniu 10 listopada, tuż po rozpoczęciu wokółziemskiego wyścigu. Są to wprawdzie regaty dookoła świata bez zabijania do żadnych portów, ale organizowane są wideokonferencje.
- Rola uczniów w tym projekcie sprowadziła się tylko do spisania tego statutu?

- Nie, nasi uczniowie ściśle współpracują też z uczniami z Anglii, Francji i Hiszpanii. Byli na przykład w Anglii. Podczas tygodniowego pobytu w Gosport chodzili do szkoły angielskiej, uczestniczyli w apelach, potem w wycieczce po Londynie, przejażdżce po Tamizie... Z kolei we Francji, przebrani w stroje narodowe mogli spotkać się ze Zbigniewem Gutkowskim oraz z innymi żeglarzami na jego jachcie, przekazać im statut i odśpiewać specjalnie przygotowany na ten cel hymn. Poza tym dzieci systematycznie wymieniają się między sobą korespondencją, rozmawiają przez skype'a, przygotowują prezentacje o ochronie środowiska wodnego oraz szereg prac związanych z tematyką projektu.

- Jaką prezentację przygotowali uczniowie "jedynki"?

- Przygotowali mnóstwo prezentacji. Niektóre z nich dotyczyły środowiska wodnego w naszym regionie. Inne były o Morzu Bałtyckim i jego mieszkańcach, o rzekach Polski. Uczniowie badali wodę z pobliskich zbiorników. Robili różnego rodzaju doświadczenia z wodą. Nie tylko sprawdzali jej czystość, ale też zajmowali się filtrowaniem. Opracowywali gazetki informacyjne, spotkali się ze strażnikiem wód w Leżajsku, chodzili do sanepidu. Przygotowali szereg prac plastycznych, zabawek z surowców wtórnych. W działania zaangażowali się wszyscy uczniowie "jedynki".
- Projekt kończy się w czerwcu. Jakie są jego efekty?
- Dzieci mają zdecydowanie większą świadomość, jak dbać o środowisko wodne, a także większą wiedzę o geografii świata. Są bardziej otwarte na inne kultury. Zainteresowały się żeglarstwem. Dzięki projektowi uczą się też języka angielskiego, bo pogadanki i wymiana korespondencji jest właśnie w tym języku. Ze względu na to, że odpowiedzialne były też za przygotowanie prezentacji w programie PowerPoint, były bardziej zmotywowane do zgłębiania wiedzy informatycznej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24