Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zdać maturę z matematyki? Rady eksperta

mbartoszewicz
Jolanta Pietrzyk, nauczycielka matematyki z I LO w Dębicy.
Jolanta Pietrzyk, nauczycielka matematyki z I LO w Dębicy. FOT. KRYSTYNA BARANOWSKA
Jolanta Pietrzyk, nauczycielka matematyki z I LO w Dębicy (absolwentka WSP w Rzeszowie, nauczyciel dyplomowany z 21 - letnim stażem, egzaminator), radzi jak zdać maturę z matematyki.

- Uczniowie trzecich klas stanęli przed faktem, że muszą zdawać maturę z matematyki. Nie ma wyjścia, trzeba się z tym pogodzić. Tymczasem wielu wciąż podchodzi do matematyki, jak do czegoś strasznego. Uważam, że powinno się o tym przedmiocie myśleć całkiem spokojnie. Powiedzieć sobie: muszę się z nią zmierzyć i koniec. Problemy z matematyką zaczynają się wcześniej. To nie jest problem szkoły średniej. Zaległości powodują, że dziecko podchodząc do matury jest tak bardzo wystraszone.

Najczęściej popełniane błędy na maturze?

Wielu uczniów zabiera się za zadania chaotycznie. Dlatego wciąż powtarzam: przeczytaj dokładnie treść i do końca, bo rozumienie tekstu jest bardzo ważne, także na przedmiotach ścisłych. Czasami widzę, jak bezmyślnie uczeń coś wyliczy i kończy, a pytanie było inne. Czasem wystarczy tylko przekształcić wyliczenia, aby dać poprawną odpowiedź. Nieuwaga kosztuje.

Matura składa się z zadań zamkniętych i otwartych. Zazwyczaj z zamkniętymi nie mają problemu. Kuleją natomiast zadania, które są bardziej rozbudowane. Dla uczniów trudna jest geometria. Boją się też rachunku prawdopodobieństwa i zadań polegających na logicznym myśleniu. Z takimi, które są schematami (układ równań, równanie kwadratowe) wyćwiczonymi na lekcjach, dają sobie radę. Jeśli natomiast zadanie wymaga wymyślenia samemu modelu rozwiązania, dojścia do rozwiązania, jeśli jeszcze ono jest sformułowane nietypowo - to stanowi dla ucznia poważny problem.

Radziłabym maturzystom, aby zwracali uwagę, ilu punktów, za jakie zadanie jest do zdobycia. Ta liczba sugeruje, jakiego rodzaju jest zadanie i ile wysiłku trzeba włożyć w jego rozwiązanie. Jeśli za 6 punktów, to nie rozwiązuje się go w jednej linijce. Jeśli zaś uczeń liczy, liczy, a końca nie widać, a ono ma tylko 2 pkt., to znaczy, że albo metoda za daleka, znajdziemy prostszą, albo jest błędna.

Jeszcze jedna ważna rzecz - niech uczniowie sugerują się informatorem. Tam są przykładowe arkusze i zadania. Bardzo często ze zmienionymi danymi potem pojawiają się na maturze.

Co w sytuacji, kiedy uczeń zrobi zadanie tylko w połowie? Przy ocenie brane jest to pod uwagę?

- To zależy. Patrzymy na rozwiązanie zadania i jaki jest postęp, czyli, czy to, co zrobił do tej pory daje dobry efekt, gdyby doszedł do końca. Jeśli tak, to 80 proc,. oceny powinno być. Może się jednak okazać, że na samym początku uczeń się pomylił, np. źle zaznaczając dane na rysunku. I choć do tego zadania jego obliczenia są poprawne, to nie zgadzają się z treścią zadania z arkusza. Wtedy jest to jakby jego prywatne, nowe zadanie, za które, niestety, dostanie zero punktów.

Zachęcam jednak, aby maturzyści próbowali, przynajmniej zaczęli rozwiązywać zadanie. Czasami samo rozpoczęcie może coś zasugerować, dać pomysł. Na 3 miesiące przed egzaminem zachęcam do systematycznych ćwiczeń. Matematyka na tym właśnie polega.

Sprawdź swoją wiedzę! Rozwiąż przykładowy test maturalny z matematyki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24