Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Władze Ustrzyk Dolnych: będziemy walczyć o przywrócenie pociągu do Chyrowa

Krzysztof Potaczała
Henryk Sułuja, burmistrz Ustrzyk Dolnych, nad plikiem dokumentów dotyczących zlikwidowanego pociągu.
Henryk Sułuja, burmistrz Ustrzyk Dolnych, nad plikiem dokumentów dotyczących zlikwidowanego pociągu. Fot. Krzysztof Potaczała
Ten pociąg musi kursować, trzeba tylko spowodować, by nie służył przemytnikom, a turystom - twierdzą władze samorządowe Ustrzyk Dolnych. I w obronie utrzymania linii do Chyrowa apelują do ministra infrastruktury.

- Likwidacja przewozów pasażerskich na tym odcinku doprowadzi do zniszczenia transportu kolejowego we wschodniej części województwa podkarpackiego, a zarazem do zamknięcia kolejowego przejścia granicznego z Ukrainą - mówi Henryk Sułuja, burmistrz Ustrzyk Dolnych. - Torowiska zostaną zdewastowane i rozkradzione, tak że po latach nie będzie szans na odtworzenie linii.

W piśmie do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka oraz parlamentarzystów burmistrz i starosta bieszczadzki piszą m.in.: "Funkcjonujące od 1994 r. kolejowe przejście Krościenko-Chyrów stanowi trwały element systemu połączeń międzynarodowych Słowacja-Polska-Ukraina. Jednocześnie jest jedynym tego typu przejściem polsko-ukraińskim na południe od przejścia Medyka-Mościska, otwierającym najkrótszą drogę kolejową z Polski do Rumunii, Bułgarii i krajów bałkańskich".

Samorządowcy dodają, że od lat trwają starania o to, by na przejściu w Krościenku mogły być odprawiane pociągi towarowe.

- Celem tych zabiegów jest zniesienie barier formalnych dla rozwoju współpracy gospodarczej, a tym samym zwiększenie rentowności linii - tłumaczy Krzysztof Gąsior, starosta bieszczadzki.

Zdaniem ustrzyckich władz, zaprzestanie przewozów pasażerskich w ruchu przygranicznym jest zaprzeczeniem treści międzypaństwowych umów i traktatów. - Stanowi też dowód krótkowzroczności firmy przewozowej, dla której wątpliwe argumenty ekonomiczne są wystarczającą przesłanką do zamknięcia linii - podkreślają.

Jednakże, jak wynika z informacji Jerzego Churawskiego, dyrektora Podkarpackiego Zakładu Przewozów Regionalnych, minister infrastruktury zgodził się na likwidację z dniem 10 listopada pociągów Jasło - Chyrów - Jasło i Ustrzyki - Chyrów - Ustrzyki przede wszystkim z uwagi na ciągłą dewastację wagonów, w których przemytnicy ukrywali papierosy. Stan techniczny wagonów zagrażał bezpieczeństwu pasażerów, co potwierdził Urząd Transportu Kolejowego.

- Są sposoby, aby dewastacjom zapobiec, to jednak wymaga nakładów finansowych - mówią zgodnie Sułuja i Gąsior. - Będziemy o tym rozmawiać ze stroną ukraińską, przekażemy też nasze sugestie polskim decydentom.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24