Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rzeszowskie ulice czeka rewolucja. Jest szansa na 400 mln złotych z Unii Europejskiej

Bartosz Gubernat
Część pieniędzy na "inteligentny" system transportu miejskiego w Rzeszowie dostaniemy z Unii Europejskiej.
Część pieniędzy na "inteligentny" system transportu miejskiego w Rzeszowie dostaniemy z Unii Europejskiej. Inf. Łukasz Białorucki
W ciągu czterech lat w Rzeszowie powstanie nowoczesny, "inteligentny" system transportu miejskiego. Z Unii Europejskiej na walkę z korkami powinniśmy dostać prawie 400 milionów złotych, m.in. na poszerzenie ulic.

Z UE dostaniemy pieniądze m.in. na:

Z UE dostaniemy pieniądze m.in. na:

- 70 nowoczesnych, ekologicznych, klimatyzowanych autobusów
- 50 e-kiosków, czyli urządzeń, w których będzie można doładować bilet elektroniczny, kupić tradycyjny bilet, czy połączyć się z internetem.
- 60 kompletów tablic informacji pasażerskiej, wyświetlających na przystankach m.in. aktualizowany na bieżąco czas przyjazdu autobusu czy informacje o Rzeszowie.
- 5 urządzeń ważących w czasie jazdy ciężarówki. Wszystkie stanowiska będą wyposażone w kamery oraz system rozpoznawania tablic rejestracyjnych. 150 metrów dalej na tablicach zawieszonych nad jezdnią kierowcy zbyt ciężkich aut zostaną poinformowani o zakazie wjazdu do miasta.
- 2 kilometry buspasów. Zbudujemy je wzdłuż ul. Cieplińskiego. Lisa-Kuli, Szopena, Targowej i Piłsudskiego.
- Przebudowę 14 skrzyżowań wzdłuż obwodnicy, polegającą głównie na budowie lewo i prawoskrętów.
- 4 przystanki intermodalne, czyli miejsca w których będzie można przesiąść się z pociągu na autobus.

Na walkę z korkami w Rzeszowie złożą się m.in. poszerzone ulice, przebudowane skrzyżowania oraz pięćdziesiąt sygnalizacji świetlnych sterowanych przez jeden komputer.

Rewolucyjne zmiany w mieście zakłada "Zintegrowany plan rozwoju transportu publicznego Rzeszowa". Dzisiaj dokument przygotowany przez hiszpańską firmę Apia XXI przyjęła Rada Miasta. Głosowanie poprzedziła dyskusja na temat zawartych w nim założeń komunikacyjnych.

- Analiza ruchu jest znakomita, ale rozmija się z propozycjami na poprawę sytuacji. Zgadzam się, że buspasy w Rzeszowie są potrzebne, ale 2 kilometry to stanowczo za mało. Nie jestem przekonany także do zmian w działaniu sygnalizacji świetlnej na ulicach. Co z tego, że będzie sterowana komputerowo, skoro na ulicach i tak są korki. To rozwiązanie nie ma sensu. Lepiej byłoby wybudować nowe mosty czy Wisłokostradę - kręcił nosem Robert Kultys z klubu PiS.

- I te inwestycje także zrealizujemy, tyle, że nie za te pieniądze. Pula jest ograniczona i trzeba było się na coś zdecydować, a z czegoś zrezygnować - tłumaczył Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Mimo krytyki ze strony opozycji, dokument został uchwalony. Za jego przyjęciem głosowało szesnastu radnych, głownie z proprezydenckiego Rozwoju Rzeszowa. PiS i PO wstrzymały się od głosu.

Dzisiejsza decyzja radnych oznacza, że od przyznania prawie 400 mln zł dotacji z Unii Europejskiej dzieli nas już tylko akceptacja projektu przez Komisję Europejską. Miasto liczy, że nie będzie z tym żadnych problemów.

Na co wydamy te pieniądze? Przede wszystkim na poprawę jakości usług komunikacyjnych, poprzez zakup 20 autobusów zasilanych gazem ziemnym i 50 na olej napędowy.

Miasto kupi także 60 tablic, które zostaną zamontowane głównie na przystankach i będą informować pasażerów o godzinach przyjazdu autobusu, czy aktualnych utrudnieniach w ruchu w Rzeszowie. W ten sposób urzędnicy chcą zachęcić ludzi do zamiany samochodów na autobusy.

Aby rozładować korki w Rzeszowie zostaną także poszerzone ulice.

- Al. Rejtana, ul. Lubelska i Podkarpacka zostaną poszerzone do trzech pasów ruchu w każdym kierunku. Al. Wyzwolenia między ul. Okulickiego i Lubelską poszerzymy do czterech pasów ruchu. Przy ul. Piłsudskiego, Cieplińskiego, Lisa Kuli, Targowej i Szopena powstaną osobne pasy ruchu dla autobusów. W godz. 7-18 żadne inne pojazdy nie będą mogły z nich korzystać - tłumaczy wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński.

Pieniędzy wystarczy także na system obszarowego sterowania ruchem drogowym. Zakłada on m.in. spięcie w jedną całość wszystkich działających w Rzeszowie sygnalizacji świetlnych. Ponieważ w autobusach zostaną zamontowane specjalne nadajniki, system najpierw im będzie włączał zielone światło.

Na pięciu drogach wjazdowych do Rzeszowa zostaną zamontowane wagi dla samochodów. Dzięki temu policja szybko wyłapie samochody, które przewożąc zbyt ciężkie ładunki do tej pory niszczyły nasze ulice.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24