Jesteś tu: Strona główna Region Artykuł

Autostrada A4 na Podkarpaciu będzie gotowa przed Euro 2012 (mapa)

Dodano: 6 listopada 2009, 12:45 Autor:

165 km trasy autostrady A4 będzie przebiegać przez Podkarpacie.

165 km trasy autostrady A4 będzie przebiegać przez Podkarpacie. (fot. OPRAC. ŁUKASZ BIAŁORUCKI)

A4 ma być pierwszą autostradą, która przetnie całą Polskę wszerz. Zacznie się na niemiecko-polskim przejściu granicznym Ludwigsdorf – Jędrzychowice, a skończy na polsko-ukraińskim przejściu Korczowa – Krakowiec.

Autostrada A-4 Tarnów (węzeł Krzyż) – Korczowa

Węzły:
- Dębica-Zachód (Żyraków) ze stacją poboru opłat (SPO)
- Dębica-Wschód (Pustynia) ze SPO
- Sędziszów (Ropczyce-Sędziszów ze SPO
- Rzeszów-Zachód
- Rzeszów-Centralny - odcinek bezpłatny
- Rzeszów-Wschód
- Łańcut ze SPO
- Przeworsk ze SPO
- Jarosław-Zachód (Wierzbna) ze SPO
- Jarosław Wschód (Pawłosiów) ze SPO
- Przemyśl (Radymno) ze SPO
- Korczowa

Place poboru opłat w ciągu autostrady (PPO):
- przed węzłem Rzeszów Zachodni w Bratkowicach
- za węzłem Rzeszów Wschodni w Łące
- przed granicą Polski w Hruszowicach
Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP-y)
Strona lewa - na północ od autostrady, strona prawa - na południe
MOP I (kat. I) - Jastrząbka, str. lewa
MOP I - Jawornik, str. prawa
MOP III (kat. III) - Paszczyna, str. lewa
MOP II (kat. II) - Paszczyna, str. prawa
MOP I - Bratkowice, str. lewa
MOP I - Dąbry, str. prawa
MOP II - Łukawiec, str. lewa
MOP III - Palikówka, str. prawa
MOP I - Budy, str. lewa
MOP I - Młyniska, str. prawa
MOP III - Pawłosiów, str. lewa
MOP II - Cieszacin, str. prawa
MOP I - Gubernia, str. lewa
MOP I - Dmytrowice, str. prawa
MOP II - Chotyniec, str. lewa
MOP III - Hruszowice, str. prawa

Dojazd z Podkarpackiego do Niemiec w sześć, siedem godzin? Za kilka lat stanie się to możliwe! Póki co, dzisiaj samo dojechanie z Przemyśla do Krakowa zajmuje pięć, sześć godzin.

29 października dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych i Autostrad, Wiesław Kaczor, podpisał historyczną, bo pierwszą w naszym województwie, umowę na budowę autostrady na odcinku Jarosław (a właściwie węzeł Wierzbna) - Radymno. W środę kolejną, na odcinek z Radymna do Korczowej.

Autostrada idzie od wschodu

Na razie są to jedyne fragmenty naszej autostrady oznaczone na mapie inwestycyjnej terminem "do realizacji”.

Pierwszy, liczący 25 km, zaprojektuje i zbuduje konsorcjum firm polskiego Budimex Dromex SA i hiszpańskiej Ferrovial Agroman SA. Według złożonej w przetargu oferty prace projektowe i budowlane mają kosztować 969 mln złotych. Firmy udzielają 7-letniej gwarancji.

Przetarg na 22-kilometrową trasę z Radymna do Korczowej wygrała oferta greckiej firmy J&P Avax. Zwycięska firma zaprojektuje i wybuduje ten odcinek za 818 mln złotych, z gwarancją na 10 lat.

Prace projektowe wystartują niebawem. Budowlane prawdopodobnie ruszą na przełomie lata i jesieni przyszłego roku. Obie firmy chcą skończyć roboty do 30 kwietnia 2012 r.

Z pozostałej części naszej autostrady cztery pododcinki są oznaczone jako "na etapie przetargu”. Krzyż – Dębica, Dębica – Rzeszów i dwa pododcinki autostradowej obwodnicy Rzeszowa. Najwolniej idą prace z pododcinkiem z Rzeszowa do Wierzbnej. Na razie ten fragment oznaczony jest zapisem "planowany do przetargu do końca 2009”.

Będę miał pracę

Oba odcinki mają być zbudowane w systemie "projektuj i buduj”, co znacznie skróci czas inwestycji. Realizują je firmy polska, grecka i hiszpańska. Jednak już teraz wiadomo, że prace przy niej będą mieli głównie mieszkańcy naszego regionu. Na odcinku Jarosław – Radymno półtora tysiąca osób, na drugim podobna liczba.

Dużo się o tym pisze na regionalnych forach internetowych. "Mam już zapewnioną pracę kierowcy ciężarówki. Będę budował odcinek z Radymna do Korczowej” – cieszy się internauta.

A4 zaczęli budować Niemcy... 73 lata temu

Powszechną euforię burzy jednak jeden wstydliwy fakt. Początki autostrady A4 na obecnych terenach Polski sięgają III Rzeszy i trasy Berlin – Gliwice. Pierwszy odcinek Krzywa – Legnica został oddany do użytku w 1936 r. Niemcy budowali trasę aż do 1945 r. W czasie wojny głównie siłami robotników przymusowych i więźniów obozów.

Ówczesna autostrada była betonowa, wykonywana z płyt odlewanych na miejscu. Praktycznie bez żadnych remontów przetrwała... blisko 70 lat. Dopiero w XXI wieku rozpoczęła się przebudowa poniemieckiej trasy i budowa nowej. W połowie lat 80. wybudowano autostradę z Katowic do Krakowa. Do dzisiaj nieustannie remontowaną.

Na razie po dwa pasy

Podkarpacka część autostrady zacznie się za węzłem Krzyż, na styku województw: małopolskiego i podkarpackiego. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu. Na początek. Bo gdy będzie jeździć więcej samochodów, to z obu stron wybuduje się dodatkowo po jednym pasie. Czyli w sumie będzie ich sześć. Rozwiązanie to planuje się już teraz, dlatego zarezerwowano sporo miejsca (o wiele więcej niż trzeba) na położony między jezdniami pas zieleni. To z niego wykrojone zostaną w przyszłości dodatkowe pasy ruchu.

Budowlańcy wzniosą przy autostradzie 75 mostów, 113 wiaduktów. Najważniejsze będą jednak węzły. Powstanie ich 16, z tego 3 w obrębie Rzeszowa. To przy nich będzie się koncentrować autostradowe życie.
Przy każdym węźle znajdą się SPO, czyli strefy poboru opłat. Oprócz tego w ciągu autostrady powstaną trzy PPO, czyli punkty poboru opłat, w tym dwa w okolicach Rzeszowa.

Docelowo wszystkie polskie autostrady będą płatne. W Podkarpackiem jedynym bezpłatnym odcinkiem będzie autostradowa obwodnica Rzeszowa.

Będzie praca, będą pieniądze

Przy naszym odcinku, zapewne w późniejszym okresie, powstanie szesnaście MOP-ów, czyli miejsc obsługi podróżnych. Osiem z nich będzie miało pierwszą kategorię (właściwie tylko parking, ubikacjae i ławki ze stolikami). Cztery MOP-y będą zaliczane do najlepiej wyposażonej trzeciej kategorii.

Ze stacjami benzynowymi, restauracjami, hotelami, motelami, bankami itp. MOP-y, zwłaszcza drugiej i trzeciej kategorii, to szansa na miejsca pracy w usługach dla wielu osób.

Autostrada przyniesie pieniądze nie tylko na terenach położonych bezpośrednio przy niej. Będzie miała wpływ na rozwój całego regionu. Tak jest w przypadku województwa dolnośląskiego, które przez wiele lat było w Polsce jedynym regionem, który miał autostradę. Dziś jego mieszkańcy są jednymi z najlepiej zarabiających w Polsce. Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia, stolicy Dolnego Śląska, nie ma wątpliwości z czego wzięło się to bogactwo.

- Autostrada i otwartość na inwestycje – wymienia jednym tchem.

Czy podobnie będzie na Podkarpaciu?

Autostrada w liczbach

670 km - długość całej autostrady A4 od granicy z Ukrainą do granicy z Niemcami.
165 km – długość podkarpackiego odcinka
38 mln złotych - koszt budowy jednego kilometra na Podkarpaciu (wyliczone na podstawie kontraktu na dwa pierwsze pododcinki A4). Dla porównania: 21 mln zł kosztował nowy gmach Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej w Przemyślu, 35 mln złotych kosztowała adaptacja internatu szkolnego na budynek Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego w Rzeszowie.
6,28 mld złotych – szacunkowy koszt całej autostrady w Podkarpackiem
21 groszy – szacunkowa opłata za przejazd samochodem osobowym 1 km autostrady A4 (wyliczone na podstawie opłaty za przejazd z Krakowa do Katowic - obecnie 13 złotych za samochód osobowy).
34 złote - szacunkowa opłata za przejazd samochodem osobowym podkarpackiego odcinka autostrady
140 złotych – szacunkowa opłata za przejechanie autostradą A4 od granicy z Ukrainą do granicy z Niemcami
100 do 200 – tyle miejsc pracy, według różnych szacunków, tworzy jeden kilometr autostrady

Dozwolone prędkości na autostradzie
130 km/h – samochód osobowy, motocykl, samochód ciężarowy do 3,5 tony
100 km/h – autobus spełniający dodatkowe warunki techniczne
80 km/h – samochód osobowy z przyczepą, motocykl z przyczepą, samochód ciężarowy do 3,5 tony z przyczepą, samochód powyżej 3,5 tony, autobus (również z przyczepą)

POBIERZ: Mapa podkarpackiego odcinka autostrady A4

Czytaj więcej o:
  • A4
  • autostrada
  • Dębica
  • euro 2012
  • inwestycje
  • Jarosław
  • Korczora
  • Podkarpacie
  • Przemyśl
  • Rzeszów
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
alarm24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!
Brak ankiety.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt z dystrybucją »

Kontakt z AR24 »

Zadzwoń 0 800 669 469

Napisz maila:

Jesteśmy też na:

Serwisy społecznościowe

nowiny24 są częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.nowiny24.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.