- O budowie myślimy na serio i chcemy ją zacząć bardzo szybko - zapewniają władze miasta.
Informacje o planach budowy nadziemnej kolejki prezydent Tadeusz Ferenc przekazał dziennikarzom w środę. Dzień wcześniej gościł ze swoimi urzędnikami w szwajcarskim mieście Chur, gdzie w siedzibie firmy Bartholet Maschinenbau AG oglądał pierwszą linię wyprodukowaną dla nabywcy z Tajwanu.
Pomysł się podoba, ale...
Od rana na naszym forum internetowym oraz pod numerem łączności z czytelnikami temat kolejek jest zdecydowanym numerem jeden. Jak wynika z opinii Czytelników, zdecydowana większość jest przychylna inwestycji.
- Nie wiadomo tylko, czy szwajcarska "gąsienica" nie jest kolejnym chwytem propagandowym prezydenta Ferenca i jego urzędników. Obiecywali już przecież kolejki gondolowe i nic z tego nie wyszło. Chcielibyśmy, aby tym razem było inaczej - zastanawiała się wczoraj pani Janina z Rzeszowa.
Nie ma czasu do stracenia
Co na to urzędnicy? Okazuje się, że w czwartek zabrali się ostro do pracy.
- Prezydent polecił naszym urbanistom, aby przygotowali pierwsze koncepcje przebiegu trasy dla kolejki. Niewykluczone, że dostaniemy je już w piątek. Bardzo zależy nam na szybkiej realizacji tej inwestycji, dlatego nie marnujemy czasu - zapewnia Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Na obecną chwilę najbardziej prawdopodobna lokalizacja 5-6 kilometrowego odcinka testowego to ścisłe centrum miasta. Jak zapewniają urzędnicy, w przyszłości sieć miałaby powiększyć się o kolejne linie. Marzeniem prezydenta Ferenca jest połączenie kolejką poprzez centrum wszystkich rzeszowskich uczelni.
Inni też szukają
Okazuje się, że Rzeszów nie jest jedynym miastem w Polsce, szukającym nowych form transportu. Np. Olsztyn bardzo poważnie myśli o uruchomieniu nowoczesnych tramwajów jeżdżących na cichych, gumowych kołach. Taki system wykorzystuje już np. włoska Padwa. Pojazdy podobne do autobusów poruszają się po jednej szynie zatopionej w asfalcie, na jezdni. Z kolei Wrocław niebawem zmodernizuje swoje linie tramwajowe.
- Budujemy system tramwaj plus. Zakłada on utworzenie szybkich linii, które zawsze maja zielone światło na skrzyżowaniach. Takie rozwiązania funkcjonują z powodzeniem w Holandii i Niemczech - mówi Zbigniew Komar, zast. dyr. departamentu infrastruktury i gospodarki Urzędu Miasta Wrocławia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?