Jesteś tu: Strona główna AKCJAREDAKCJA Artykuł

Odszkodowania od Poczty Polskiej

Dodano: 15 lutego 2008, 2:05 Autor:

Wielu klientów nie zdaje sobie sprawy, że za uchybienia z winy Poczty Polskiej można składać reklamację i ubiegać się o odszkodowania.

Co i w jakim terminie można reklamować?

- Przesyłkę rejestrowaną lub zawiadomienie o jej próbie doręczenia (np. list polecony, paczka, przekaz pocztowy), jeżeli nie doręczono ich w ciągu 14 dni roboczych. Wówczas już 15 dnia klient może wnieść reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.

- Kwotę pieniężną określoną w przekazie pocztowym lub zawiadomieniu o próbie doręczenia tej kwoty. Jeżeli nie nastąpiło doręczenie w terminie 14 dni od dnia nadania. Wówczas już 15 dnia klient może wnieść reklamację, nie później jednak niż w terminie 12 miesięcy od dnia ich nadania.

- Uszkodzoną przesyłkę, lub ubytek zawartości, jaki powinien znajdować się w przesyłce. Klient powinien zgłosić bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki lub w terminie 7 dni od jej otrzymania, jeżeli uszkodzenia i ubytki nie były widoczne bezpośrednio po jej doręczeniu.

Gdzie składać reklamację?

Reklamację można składać w każdym urzędzie pocztowym na terenie kraju. Jednak, aby uzyskać szybką odpowiedź należy zwrócić się do urzędu pocztowego, w którym przesyłka była nadana. Oczywiście, jeśli odbieramy przesyłkę uszkodzoną, to właściwym miejscem kontaktu będzie placówka pocztowa, gdzie została wydana przesyłka.

Co powinna zawierać reklamacja?
- imię i nazwisko (lub nazwę firmy),
- adres zamieszkania (lub siedziby firmy),
- rodzaj reklamowanej przesyłki,
- uzasadnienie reklamacji,
- kwotę odszkodowania, w przypadku, gdy się o nie ubiegasz,
- Twój podpis, (jeśli zgłaszasz reklamację pisemnie).

Można też dołączyć
- Oryginał potwierdzenia nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego.
- Oświadczenie o zrzeczeniu się prawa do dochodzenia roszczeń w przypadku przeniesienia uprawnień przez nadawcę na adresata.
- Protokół sporządzony bezpośrednio przy przyjęciu uszkodzonej przesyłki rejestrowanej, w przypadku jej przyjęcia przez adresata oraz opakowanie uszkodzonej przesyłki.
- Oświadczenie o stwierdzeniu widocznych ubytków lub uszkodzeń przesyłki rejestrowanej złożone bezpośrednio przy przyjęciu przesyłki lub z zachowaniem terminu 7 dni.

Jakie przysługują odszkodowania?

- Za utratę przesyłki poleconej lub jej zniszczenie można się domagać nawet do pięćdziesięciokrotności opłaty pobranej przez Pocztę Polską od nadawcy za traktowanie przesyłki jako przesyłki poleconej.

- Za utratę paczki pocztowej lub jej uszkodzenie możemy ubiegać się maksimum dziesięciokrotności opłaty pobranej za jej nadanie prze pocztę.

- W przypadku niezrealizowania przekazu pocztowego przysługuje odszkodowanie w wysokości pięciokrotnej opłaty pobranej za jego nadanie. Ponadto zwrotowi podlega kwota pieniężna określona w przekazie pocztowym.

- Za ubytek zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością w wysokości zwykłej wartości utraconych rzeczy. Wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż zadeklarowana wartość przesyłki.

- Za uszkodzenie zawartości przesyłki z zadeklarowaną wartością w wysokości zwykłej wartości rzeczy, których uszkodzenie stwierdzono. Wysokość odszkodowania nie może być wyższa niż zadeklarowana wartość przesyłki.

Reklamacja powinna być rozpatrzona przez pocztę w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania.

Co robić, jeśli reklamacja zostanie odrzucona?

Można spór z Pocztą Polską lub inną firmą przesyłkową oddać do sądu powszechnego, właściwego dla miejsca zamieszkania poszkodowanego.

Istnieje też możliwość zwrócenia się do prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z wnioskiem o mediacje w sporze z pocztą lub innym operatorem. W takim wniosku powinno znaleźć się oświadczenie o wyczerpaniu drogi postępowania reklamacyjnego, zwięzły opis zaistniałej sytuacji.

W celu uzyskania dodatkowych informacji należy zwrócić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej telefonicznie 022 53-49-493, poprzez faks 02253-49-195 lub listownie Urząd Komunikacji Elektronicznej ul. M. Kasprzaka 18/20, 01-211Warszawa.

Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
Najciekawsze artykuły
z Mediów Regionalnych
alarm24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!
Brak ankiety.

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt z dystrybucją »

Kontakt z AR24 »

Zadzwoń 0 800 669 469

Napisz maila:

Jesteśmy też na:

Serwisy społecznościowe

nowiny24 są częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.nowiny24.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.

Polityka dotycząca plików cookie

Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2014.