Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak zareklamować przeceniony towar?

Józef Lonczak
- Towar kupiony w przecenie może być reklamowany tak samo, jak każdy inny towar kupiony po normalnej cenie.
- Towar kupiony w przecenie może być reklamowany tak samo, jak każdy inny towar kupiony po normalnej cenie. Fot. Tadeusz Poźniak
Na pytania Czytelników odpowiadała Aleksanda Szczepanik, prezes Oddziału Federacji Konsumentów w Rzeszowie.

- Kupiłam przecenioną drukarkę komputerową córce, ale okazało się, że po pewnym czasie sama przerywa pracę i nie daje się potem uruchomić. Przez te wady nie można z niej korzystać. Sprzedawca twierdzi, że towar przeceniony nie może być reklamowany. Czy to prawda?

- Urządzenie czy towar kupiony na przecenie może być reklamowany tak samo, jak każdy inny artykuł nabyty po normalnej cenie. Sprzedawca wprowadził panią w błąd, bo powinien przyjąć reklamację.

- Czy zawsze można reklamować towar kupiony po obniżonej cenie?

- Oczywiście tak, bo towar kupiony w przecenie może być reklamowany tak samo, jak każdy inny towar kupiony po normalnej cenie. Wyjątek: reklamowanie kupionego w przecenie towaru jest nie dopuszczalne w sytuacji, gdy klient chce go reklamować powołując się na wadę, która była powodem przeceny tego towaru, a jednocześnie, sprzedawca o tej przyczynie obniżenia ceny wyraźnie poinformował klienta podczas zakupu.

- Kupiłam mężowi koszulę flanelową w przecenie za 45 zł. Okazało się, że w sklepie obok taka sama koszula kosztuje 32 zł. Czy ja mam prawo zwrócić z tego powodu koszulę sprzedawcy?

- Niestety, nie może pani zwrócić tej koszuli, bo brakuje podstawy prawnej. Sprzedawca mógłby przyjąć koszulę z powrotem, ale była by to tylko jego dobra wola. Tak na marginesie, powinna pani wcześniej sprawdzić ceny koszul w innych sklepach, a nie sugerować się kartką z napisem "przecena". Niewykluczone, że padła pani ofiarą nieuczciwego sprzedawcy, który chcąc pozbyć się towaru ogłosił przecenę, ale ceny rzekomo obniżonych przez niego towarów były wyższe niż takie same w konkurencyjnych sklepach.

Podstawa prawna

Podstawa prawna

Art. 10 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

- Czy w trakcie ogłoszonej przeceny powinnam otrzymać paragon na kupione przeze mnie, przecenione towary?

- Oczywiście, sprzedawca powinien wydać dowód zakupu towaru sprzedawanego po normalnej, jak i po obniżonej cenie.

- Kierowniczka sklepu obuwniczego nie chce przyjąć do reklamacji kupionych tam sandałów, bo nie mam paragonu poświadczającego zakup. Jednak podczas zakupu takiego paragonu nie otrzymałam.

- To trudna sprawa, bo powinna pani podczas kupowania przecenionego towaru zażądać dowodu zakupu i sprzedawca w takiej sytuacji musi pani wydać paragon lub fakturę. Jeśli wartość kupowanych przedmiotów przekracza kwotę 2 tysięcy złotych, sprzedawca ma obowiązek wystawienia dowodu zakupu nawet bez wezwania, czy prośby konsumenta. Jeśli kwota zakupu jest niższa, kupujący w swoim interesie powinien żądać dowodu kupna.

- Syn kupił urządzenie do grzania wody. Urządzenie działa, ale niezupełnie zgodnie z naszym oczekiwaniem, bo wypływająca z niego woda jest zaledwie letnia. Czy to jest wystarczający powód do reklamacji?

- Można reklamować urządzenie, bo jeśli podczas zakupu sprzedawca zapewnił, że będzie ono skutecznie podgrzewać wodę, a okazuje się, że tak nie jest, to towar jest wadliwy

- Syn kupił tydzień temu komórkę za 1 zł, ale nie może z niej korzystać, bo ciągle słychać "szum i trzaski". Czy można żądać wymiany tego tak taniego aparatu telefonicznego?

- Nie tylko można, ale należy, bo z tego telefonu nie można korzystać. Natomiast cena zakupu telefonu nie ma tu nic do rzeczy. Pani syn powinien reklamować aparat z tytułu niezgodności towaru z umową.

- Czy sprzedawca ma obowiązek wyjaśnić mi powód przeceny towaru?

- Przy zakupie towaru przecenionego sprzedawca powinien wyjaśnić konsumentowi, z jakiego powodu została obniżona cena produktu. Mogło to nastąpić na przykład z powodu jakiejś konkretnej wady, wyprzedaży posezonowej, lub kłopotów ze zbyciem towaru. Na pytanie konsumenta sprzedający ma obowiązek udzielić informacji.

Konsument, który zdecydował się na zakup towaru z wadą, nie może składać reklamacji, powołując się na to, że właśnie z powodu tej wady towar nie jest zgodny z umową. Ma prawo reklamować wskazując na inne wady, które są przyczyną niezgodności z umową.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24