- Kupiłam mężowi koszulę. Była oryginalnie zapakowana. Nie zauważyłam, więc że na rękawie jest dość spore rozdarcie. W sklepie nie chcą mi jej wymienić. Twierdzą, że usterka powstała z naszej winy. Czy handlowcy postępują zgodnie z prawem?
- Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za wadę, jeżeli była ona widoczna w momencie zakupu. W sytuacji, kiedy towar jest oryginalnie zapakowany, nie mamy możliwości zauważenia usterki. Prawo traktuje wszelkie wady, które pojawiły się w okresie 6 miesięcy od daty zakupu jako istniejące w momencie sprzedaży.
Woda do zwrotu
- Kilka dni temu kupiłam zgrzewkę wody mineralnej. Po jej otwarciu okazało się, że nie nadaje się do picia. W sklepie powiedziano mi, iż na reklamację jest już za późno. W jakich terminach tego rodzaju towary można zwracać?
- Czas reklamacji w przypadku napojów i produktów żywnościowych jest skrócony. W przypadku towarów paczkowanych wynosi on trzy dni, od dnia otwarcia. W przypadku towarów sprzedawanych luzem, czas ten liczymy od dnia sprzedaży.
Jeśli komputer nie taki
- Chcę kupić wnukowi, mieszkającemu w Szczecinie, komputer. Czy mogę ustalić ze sprzedawcą możliwość wymiany sprzętu, jeśli ten nie spełni oczekiwań wnuka?
- Tego rodzaju praktyki są u nas coraz bardziej rozpowszechnione. Sklepy prześcigają się w sposobach przyciągania do siebie klienta. Dobre zabezpieczenie będziemy mieli jednak wówczas, gdy na dowodzie zakupu sprzedawca dokona adnotacji: "możliwość wymiany sprzętu na inny model, w podobnej cenie, w terminie do 7, 14, czy 21 dni", lub "możliwość zwrotu towaru w terminie do 7, czy 14 dni". Wówczas sprzedawca będzie związany takim postanowieniem umownym.
Zakupy w komisie
- Komis samochodowy sprzedał mi samochód na giełdzie samochodowej. Czy taka transakcja przewiduje rezygnację z towaru?
- Jeżeli przedsiębiorca oferuje towar poza lokalem firmy, zastosowanie znajdują przepisy o umowach zawieranych poza lokalem. W takim przypadku możemy odstąpić od umowy w terminie 10 dni, bez podania przyczyny. Jeżeli sprzedawca nie poinformuje nas o tym uprawnieniu to termin ten rozciąga się do trzech miesięcy.
Reklamacja bez gwarancji
- Jak najskuteczniej reklamować wadliwy towar?
- Nigdy nie korzystajmy z gwarancji umownych tzw. kart gwarancyjnych. Z mojej praktyki wynika, że 99 proc. kart gwarancyjnych zawiera iluzoryczne uprawnienia. Reklamacje złożone w tym trybie ciągną się w nieskończoność.
Reklamacje zawsze składajmy w ramach ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Wtedy, bowiem sprzedawca "boksuje" się z producentem nie zaś my, konsumenci. Reklamacja złożona w tym trybie powinna być rozpatrzona w terminie 14 dni.
W jej ramach możemy domagać się naprawy, wymiany, a w przypadku, gdy są nieskuteczne, nieterminowe, możemy żądać zwrotu zapłaty lub obniżenia ceny. Aby skutecznie złożyć taką reklamację niepotrzebna jest nam karta gwarancyjna. Niezbędny będzie jednak dowód zakupu - paragon, faktura.
Towar do podmianki
- Pod choinkę dostałam dwa identyczne żelazka. Czy jedno z nich mogę zwrócić do sklepu?
- Powinna się pani skontaktować ze sprzedawcą (być może któryś z nich przyjmuje zwroty). Musimy jednak pamiętać, że prawo nie umożliwia nam jednostronnego zerwania umowy. Nastawmy się więc na negocjacje. Zaproponujmy np. zakup innego towaru w tej cenie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Zanim stała się gwiazdą, Pakosińska wyglądała jak inna osoba! Poznalibyście ją?
- Absolutne szaleństwo na nowej okładce Maryli Rodowicz. Wygładzili nawet haluksy!
- Tak Kozidrak spełnia się jako babcia. Paparazzi przyłapali ją na luzie i bez doczepów
- Sykut straci posadę w "Tańcu z Gwiazdami"? Oto, co mówi o planach na przyszłość