Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akcyza na gaz ziemny CNG zawieszona. Autobusy znowu jeżdżą taniej. 60 nowych przyjedzie do Rzeszowa

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Autobusy na gaz zużywają więcej paliwa, ale przy obecnych cenach gazu i oleju napędowego jeżdżą taniej.
Autobusy na gaz zużywają więcej paliwa, ale przy obecnych cenach gazu i oleju napędowego jeżdżą taniej. Krzysztof Kapica
W przyszłym roku do Rzeszowa dotrą pierwsze z 60 nowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Dzięki temu zamówieniu flota “gazowców” w Rzeszowie urośnie do 128 pojazdów i będzie jedną z trzech największych w kraju.

Autobusy na gaz ziemny Rzeszów kupuje od kilkunastu lat. Kiedy na ulice miasta wyjeżdżały pierwsze tego typu jelcze i solarisy, gaz był tańszym paliwem od oleju napędowego i oprócz walorów ekologicznych dawał miejskiemu przewoźnikowi także oszczędności. Niestety paliwo objęto podatkiem akcyzowym, co skutkowało spadkiem opłacalności zakupu i użytkowania tego typu pojazdów. W odpowiedzi na zmiany podatkowe, polskie miasta na czele z Rzeszowem protestowały przeciwko podwyżce cen tego paliwa. Protesty okazały się skuteczne i podatek właśnie zniesiono.

Spalanie wyższe, ale gaz jest tańszy

W MPK Rzeszów, które korzysta z autobusów gazowych przekonują, że pod względem technicznym nie ustępują one już niczym tradycyjnym autobusom zasilanym olejem napędowym.

- Pod względem kosztów obsługi serwisowej autobusy gazowe i diesle wypadają podobnie. W gazowcach dodatkowy koszt to np. wymiana świec zapłonowych, czy reduktorów, ale diesle generują inne wydatki. Do tego obecnie koszt paliwa gazowego jest znowu niższy – mówi Marek Filip, prezes MPK Rzeszów.

Autobus na gaz zużywa około 60 metrów sześc. gazu na 100 kilometrów. Pojazdy z silnikami diesla do pokonania takiego samego dystansu potrzebują około 40-42 litrów oleju napędowego. Po 14 sierpnia tego roku, kiedy PGNiG zawiesiło akcyzę na gaz wykorzystywany do zasilania pojazdów, mimo większego zużycia, to jazda na CNG jest w MPK tańsza.

- Akcyza wynosiła około 32 grosze na metr sześcienny. Dzięki jej zniesieniu kilometr jazdy jest teraz tańszy o około 20 groszy. A w stosunku do kosztów paliwa dla diesli, autobusy gazowe każdy kilometr pokonują o około 17 groszy taniej – mówi Marek Filip.

Kierowcy i pasażerowie chwalą autobusy na gaz. Przede wszystkim ze względu na cichszą pracę silnika. Fachowe pomiary wykazują, że samochód zasilany CNG jest cichszy nawet o 4 dB, co dla odbiorcy zewnętrznego oznacza wrażenie co najmniej dwukrotnie bardziej cichej pracy. Poza tym używanie tego paliwa znacznie ogranicza emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Np. CO2 aż o 20 proc.

Autosan wyprodukował pierwszy elektryczny autobus. To pierws...

- Nie ma także emisji cząstek stałych, która nawet w najnowszych dieslach ze specjalnymi filtrami i tak występuje – mówi prezes Filip.

W przyszłym roku do 68 już jeżdżących tego typu pojazdów stopniowo zacznie dołączać kolejnych 60, które miasto kupi najprawdopodobniej od firmy Autosan z Sanoka, która złożyła w przetargu najkorzystniejsza ofertę. Dzięki temu obok Warszawy i Tychów stolica Podkarpacia będzie krajowym liderem pod względem wykorzystania gazu ziemnego do napędu pojazdów komunikacji miejskiej. Kolejny przetarg zostanie natomiast ogłoszony na zakup autobusów zasilanych energią elektryczną. Miasto planuje zakup około 20 takich pojazdów. W tej chwili ma ich 10.

POLECAMY: Mieszkanie czy dziura w ziemi? Tak się kupuje w Rzeszowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24